Divadlo D21
<< Luisa a Lotka | Malá mořská víla >>
William Shakespeare
Macbeth
Premiéra: 13.1.2017 | 2:15
Překlad: Erik Adolf Saudek. Dramaturgie: Magdalena Frydrych Gregorová. Výprava: Adriana Černá. Hudba: Jindřich Čížek. Režie: Michal Hába.
Poslední uvedení: duben 2019.
Poslední uvedení: duben 2019.
Petr Pochop, Stela Chmelová, Kristýna Podzimková, Mariana Čížková / Hana Mathauserová, Johana Schmidtmajerová
Klasická tragédie v osobitém podání. Bohatýr Macbeth v nejposedlejším ze všech světů čeká na ztrestání. Krve je víc a víc. Čarodějnice skřehotají na rozcestích a dráždí k vraždám. Země se třese jako v horečce, výr uklove sokola v letu, koně strhají ohradu, řítí se vpřed, vrhají se na sebe. I láska a touha jsou otráveny myšlenkou na vraždu. Spánek byl zabit. A noc teprve začíná...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (9)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 40 %
23.4.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Macbeth ve středu dění potácející se ve vlastním šíleném světě, resp. mezi čtyřmi čarodějnicemi kolem něho. Dobrý nápad, jehož základ nebyl použit prvně, doplatil na poněkud nahodilý a neuspořádaný inscenační model. Přemíra krve a explicitních výjevů v takovém provedení nepřinesla čitelnou nadstavbu. Souhlasím, že titul je vhodný spíše pro diváky vyhledávající alternativnější projekty, ve zhuštěném dění se z neobeznámených zorientují jen bystřejší a sečtělejší. Mládenci z 1. ročníku Gymnázia Na Zatlance při repríze rušili mobily a šeptáním, nerespektovali domluvy diváků ani jedné z hereček.
Lukáš Holubec 50 %
22.3.2017 | 745 hodnocení
+ souhlasím
Skutečnost, že krev nejde jen tak smýt, povýšil Michal Hába v první polovině hry na nosný motiv. Do popředí inscenace se dostaly čarodějnice, které považuji za základ Shakespearovy hry. V této úpravě však efekt převyšuje sdělení, navíc bych neřekl, že by potoky krve byly něčím, co tu ještě nebylo. Vysvětlení možná nabízí druhá polovina, kde je především ve filmových dotáčkách vyobrazen výsměch všem kýčům a patosu, čímž vlastně Michal Hába dost možná vykládá své pojetí Macbetha. To rozhodně zajímavé je, žel nevyrovnanost inscenace a její natahování převažuje nad možným zážitkem s přesahem.
Jiří Landa 50 %
3.3.2017 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
M. Hába vytvořil specifickou verzi Macbetha, jejíž režijní struktura je snadno aplikovatelná na jakoukoli jinou hru. P. Pochop ztvárňuje titulní postavu plus některé další, čtyři herečky v podobě čarodějnic odehrají vše ostatní. Na jevišti se to hemží krví, samozřejmě dojde i na nahotu... Ačkoli jsem tuto verzi nepřijal a vlastně nechápu, proč se ocitla na repertoáru D21, které vyznává úplně jinou poetiku, při sledování jsem se nenudil, ale nespatřoval jsem v tom všem žádnou výpovědní hodnotu. Snad kdyby byla produkce uvedena v nějakém alternativnějším prostoru, získala by aspoň na atmosféře.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Petrr 70 %
26.4.2017 | 339 hodnocení
+ souhlasím
66 %
V první řadě hrozí zásah "krví", nejspíš ale jen drobné kapky, přesto raději nic světlého na sebe...
V první řadě hrozí zásah "krví", nejspíš ale jen drobné kapky, přesto raději nic světlého na sebe...
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.