Blog redakce i-divadla
Plzeňské divadlo pokračuje na Malé scéně v prozkoumávání zajímavých (a v Česku neobvyklých) zákoutí hudebního divadla. Po Sondheimově Sweeney Toddovi a muzikálové verzi konceptuálního alba skupiny Green Day American Idiot se vrhli na muzikál Fun Home.
Ten svou komiksovou stylizací a tématem dospívání může působit dojmem rodinného muzikálu, ale řeší se tu poměrně závažná témata. Především nesnadné dětství Alison (podle autorky předlohy Alison Bechdel), která vyrůstá ve zdánlivě spokojené středostavovské rodině. Měla by si žít svůj "americký sen", místo toho tápe kvůli své lesbické orientaci a sleduje, jak se manželství jejích rodičů stává čím dál problémovější.
Vyprávění není chronologické, autorka libreta Lisa Kron přivádí na jeviště Alison hned ve třech verzích - dospělou, která vzpomíná a kreslí o svém dětství komiks, teenagerovská Alison prožívá své první milostné vzplanutí a řeší svůj coming out, zatímco té dětské chybí vřelejší rodičovské přijetí. Trochu mě mrzela jistá zkratkovitost ve vykreslení některých situací, ale to holt asi ke komiksu patří.
Přiznám se, že po hudební stránce mě Fun Home moc nezaujalo. Snad až na jedno nebo dvě hudební čísla mi muzika známé skladatelky Jeanine Tesori tak nějak splývala.
Plzeňská inscenace se může pochlubit hezkou výpravou (Andrea Pavlovičová), které nechybí vtip. Zajímavé jsou rovněž herecké výkony. Osobně mě nejvíc zaujala Ema Karpeles jako prostřední Alison, která velice slušně zpívá a touhám své postavy umí dát potřebnou naléhavost. Její společné scény s Kateřinou Tafatovou jako Jenn považuji za nejzábavnější části večera.
Jozef Hruškoci dostává v partu otce Bruce příležitost více hereckou než pěveckou. Tajená homosexualita se na jeho postavě projevuje střídáním nálad, místy je téměř manický, hýří dobrou náladou, jindy je vůči svým dětem i ženě odtažitý. Lucie Dolejšková hraje matku Helen jako chladnou ženu, která v rámci zachování zdání spokojené rodiny trpí ve svazku, který ji nenaplňuje. Všechny pochyby dokáže Dolejšková věrohodně podat v asi emotivně nejsilnějším hudebním čísle. Eva Staškovičová jako dospělá Alison je průvodkyní dějem, která si od příběhu zachovává částečný odstup, ale jejímž pohledem jsou všechny zobrazované události ovlivněné.
Fun Home je strukturou celkem neobvyklý muzikál, který ukazuje, že lze touto formou řešit i poměrně závažná témata. Plzeňské nastudování má v režii Lumíra Olšovského slušné tempo, ovšem od některých scén bych očekával větší emocionální zásah.
Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.
Další články tohoto redaktora na blogu