Blog uživatelů i-divadla
HudbaDivadloLiteraturaZajímavostiVýstavyČínská kultura
ČINOHRA
Divadlo Husa na Provázku: Dynastie (Lehman Brothers)
Kateřina Šebelová | 16. 6. 2017
Svěží sonda do dějin amerického kapitalismu i lidských osudů
Žánr: činohra
Režie: Michal Dočekal
Autor: Stefano Massini
Překlad: Irena Novotná
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Ivan Acher
Hrají: Adam Mašura, Jan Kolařík, Tomáš Milostný, Dalibor Buš, Martin Donutil, Milan Holenda a Tereza Marečková
Italský spisovatel Stefano Massini není autorem, který by patřil u nás k často hraným tvůrcům. Přesto jeho tvorba v Evropě bývá kritikou velmi dobře ceněna. Divadlo Husa na provázku zinscenovalo kousek, který patří k Massiniho nejslavnějším – po Dynastii (Lehman Brothers) – hře, která posbírala vavříny úspěchu na několika evropských scénách. Inscenace měla ve velkém sále brněnského divadla českou premiéru 3. května 2017.
Vzestupy a pády rodinného klanu Lehmanů
Režisér Michal Dočekal sáhl po rozsáhlém textu Itala Massiniho a oživil tak díky podrobné rodinné sáze klanu Lehmanů materiál o vzestupu, budování a pádu kapitalismu v Americe, na kterém se mezi mnohými jinými právě Lehman Brothers velmi silně podíleli. Lehman Brothers – rodinný klan židovských obchodníků pocházejících z Německa – se vypracoval z obyčejných prodavačů látek ve velmi úspěšnou bankovní společnost, která se zapsala do světových obchodních dějin jako čtvrtá největší bankovní firma v Americe. Lehmanovské impérium po prudkých vzestupech a pádech svoji kariéru nakonec po více než půldruhém století ukončilo krachem, který způsobil začátek finanční krize, která v roce 2008 zasáhla Ameriku.
Pod pokličkou židovských tradic
Sám Massini hru pod názvem Lehman Trilogy psal tři roky. Obsáhlý text mapuje více než 150leté působení rodiny Lehmanových, jejich strategii vedení obchodu i obchodní taktiku, díky které lehmanovští obchodníci dobyli Ameriku. Příběh se však nezaměřuje pouze na výčet suchých faktů. Naopak – Massiniho text pod Dočekalovou režijní taktovkou barvitě líčí osudy jednotlivých členů rodiny Lehmanových, jejich povahy a charaktery, silnou rodinnou pospolitost a dodržování židovských náboženských rituálů a také dar moudrosti a předvídavosti, díky které dokázali Lehman Brothetrs společnosti a trhu vždy nabídnout to, po čem prahla - od drogerie po oblečení, bavlnu, železnici, ropu či uhlí. Právě tento jiný rozměr dělá příběh atraktivní a rozhodně nezabředává do nudné vaty.
Scéna jako plátno dějin i lidských příběhů
Inscenace si po stránce scénografické vystačí opravdu s málem – s obrovským plátnem, na kterém se točí dějiny Ameriky i rodu Lehmanových. Dragan Stojčevski to vskutku dobře vymyslel – na papírové plátno se píší dějiny, divák se dozvídá podrobnosti příběhu a detaily, které strhnou diváckou pozornost.
Nejinak si stojí i kostýmní složka od provázkovské kostýmní výtvarnice Sylvy Zimuly Hanákové. Černobílá barva podtrhuje jednak židovskou náboženskou tradici a za druhé nás lehce přesvědčí, že se nacházíme v Americe, což dokreslí až westernové ladění kostýmů.
Nutnou složku inscenace tvoří hudební doprovod reprodukované muziky znějící po židovských tradičních rytmech, které doprovází jediná žena inscenace – Tereza Marečková v mužském přestrojení – na klavír či housle. Tento živý element dodává Dynastii vskutku hutný rozměr.
Humor i nadsázka...
Pojetí tříhodinové inscenace, která po textové stránce rozhodně není skoupá na slovo, hodně pracuje s opakováním textů i situací, které však svěže představuje s neobyčejným humorem a nadsázkou. Inscenace má dar skutečně vtáhnout do děje a naplno prožívat rodinné peripetie Lehmanovic chlapců. Ženy zde totiž nalezneme pouze nakreslené nebo přestrojené za muže nebo muži ztvárňované, pomineme-li Terezu Marečkovou, která ale zase hraje jednoho z Lehmanových bratří, tedy opět muže.
Sedm statečných
Tak by se s humorem dala nazvat sedmička herců, kteří se postavili Dočekalovsko-Massiniovské výzvě. Text, který i přes četné škrty čítá desítky stránek, ještě koření tříhodinová délka inscenace a samozřejmě i mnohočetnost postav, kdy si každý z herců k té své hlavní roli střihne ještě několik dalších postav. Nezbývá než smeknout před tímto neuvěřitelným nasazením a pokorou zvoleného ansámblu.
Důraz je kladen hlavně na první trojici Lehmanovců, kteří za Velkou louži dorazili – Henryho (Adam Mašura), Emanuela (Jan Kolařík) a Mayera (Tomáš Milostný), která má po zásluze vyhrazeno nejvíc prostoru. Vždyť to byli právě oni, kdo dokázal rozhoupat byznys k pomyslným výšinám. A že to nebylo jednoduché při tak protikladných povahách a temperamentech, jen dokazuje i herecká trojka svou dřinou i plným nasazením. Samozřejmě nezklame ani zbývající čtveřice Dalibor Buš (Philip), Herbert (Martin Donutil), Milan Holenda (Robert) a samozřejmě talentovaná Tereza Marečková ztvárňující Irvinga. Sedm herců ve vyrovnaném souboji servíruje divákům inscenaci, která si získá zaslouženou pozornost.
Divadelní Dynastie s podtitulem Lehman Brothers dokáže nabídnout neotřelý příběh plný zvratů a humoru i neobyčejnou poetiku textu, která si ve volném verši dovede podmanit diváckou pozornost. Kdo by měl pocit, že příběh starých byznysmenů budujících tvrdý kapitalismus, není pro něj, může být překvapený z našlapaného děje, který rozhodně nenabízí pouhou směs faktů, ale svěží poutavě pojatý příběh. A ač dobře víme, že pýcha předchází pád, nezaškodí si to občas připomenout. Provázkovská Dynastie slibuje silnou inscenaci, která bude bezesporu patřit ke zlatým hřebům provázkovského repertoáru.
Hodnocení: 95 %
http://www.epochtimes.cz/2017061623679/Husa-na-Provazku-Dynastie-Lehman-Brothers.html
Další články tohoto uživatele na blogu