Blog uživatelů i-divadla
Brněnský Titanic dokáže diváky vtáhnout na palubu
Kateřina Šebelová
Žánr: osudový muzikál
Autoři: Peter Stone, Maury Yeston
Režie: Stanislav Moša
Překlad: Stanislav Moša, Zuzana Čtveráčková
Scéna: Christoph Weyers
Kostýmy: Andrea Kučerová
Hrají: Zdeněk Junák, Jiří Mach, Kristian Pekar, Jan Apolenář, Petr Štěpán, Petr Gazdík, Dušan Vitázek, Aleš Slanina, Igor Ondříček, Radek Novotný, Zdena Herfortová, Ladislav Kolář, Eliška Skálová, Lucie Bergerová, Marek Kolář, Viktória Matušovová a další.
„Muzikál Titanic díky svému dvou a půl hodinovému trvání provází diváky po palubě a umožňuje jim zažívat vzestup i pád Titaniku společně s herci. Titanic nabízí strhující taneční, herecká a pěvecká čísla, výpravné kostýmy a atmosféru silného příběhu, ze kterého (nejen) v závěru mrazí."
Titanic - příběh lodi, která díky svojí dokonalosti, velikosti a kráse měla být chloubou mezi všemi loďmi světa, se smutně zapsal do dějin jako jedna z největších námořních tragédií. Proto není překvapující, že Titanic je zkrátka téma, které dodnes láká k nesčetným filmovým, knižním, divadelním a jiným zpracováním.
Objevení vraku Titaniku v roce 1985 navnadilo divadelní autory Petera Stonea (Sugar!) a Mauryho Yestona k napsání stejnojmenného muzikálu. Muzikál Titanic byl premiérově uveden v dubnu roku 1997 na Broadwayi a díky obrovskému úspěchu má za sebou 804 repríz a dokonce získal i pět Cen Tony. Krátce poté však do kin dorazil i filmový jedenácti-oscarový trhák Titanic režiséra Jamese Camerona a ten úspěch muzikálu odsunul na vedlejší kolej.
Titanic na břehu jezera
Realizační tým Městského divadla Brno ve spolupráci se švýcarskými kolegy muzikál Titanic nejprve představil v létě 2015 na břehu jezera Walenstadt ve Švýcarsku. Díky velkému úspěchu, který tam muzikálový Titanic sklidil, se v Městském divadle rozhodli, že muzikál představí i českému publiku. Českou premiéru měl Titanic v sobotu 16. ledna 2016 na hudební scéně MdB.
Titanic v Brně se ponořil do tmy
Stačilo však málo a česká premiéra Titaniku byla v ohrožení. Když diváci přicházeli na premiérové představení, vítala je potemnělá Hudební scéna. Tento problém zapříčinil výpadek elektřiny, a tak se s napětím očekávalo, zda Titanic vypluje ze tmy. Díky technikům se podařilo závadu rychle odstranit a Titanic nabral pouze desetiminutové zpoždění.
Brněnský Titanic dokáže diváky vtáhnout na palubu. (MdB)
Brněnský Titanic dokáže diváky vtáhnout na palubu. (MdB)
Divadelní a filmové adaptace
Kdo by čekal, že filmová a divadelní verze nabízí totožný příběh, bude možná překvapený, vždyť divadelní adaptace Titaniku byla uvedena o půl roku dříve než samotný film! Autoři se inspirovali reálnými postavami cestujících i posádky, jejich příběhy a životními osudy. Proto muzikál nesleduje oproti filmu jednu dějovou linii, kde lovestory ústřední dvojice je leitmotivem celého příběhu. Brněnský Titanic se spíše zabývá jednotlivými linkami životních příběhů pasažérů i posádky lodi. Divák se seznámí s kapitánem Smithem, pro něhož měla být plavba na Titaniku poslední před odchodem do penze, zamilovaným topičem Barettem, nadšeným radistou Haroldem Bridgem, pyšným a arogantním majitelem lodi Brucem Ismayem nebo své práci maximálně oddaným konstruktérem Titaniku Thomasem Andrewsem. Z cestujících se můžeme seznámit s pasažéry všemožných typů a společenských tříd – s trojicí dívek jménem Kate, které touží po americkém snu a lásce, bohatými manželi Strausovými, kteří spolu zůstanou až do konce nebo třeba s Alicí Bean, která baží po luxusu první třídy a životě společenské smetánky.
Výpravná scéna a kostýmy
Propracovaná scéna Christopha Weyerse dokáže přivést diváky na palubu Titaniku, aniž by někdy bylo možné vidět celou loď vcelku. Přesto se herci spolu s diváky lehce přemisťují v čase i prostoru. Jednotlivé části slavné lodi se podle potřeby mění na kajuty všech tří tříd, kapitánský můstek, palubu nebo strážní koš hlídky. Výborně se podařilo vyřešit ledovec, do kterého Titanic narazí. Dík patří i světelné režii, která činí ze scény ještě více intimnější příběh.
Andrea Kučerová coby dvorní kostýmní výtvarnice MdB se mohla na Titaniku dokonale realizovat. Precizní kostýmní složka patří ke skvostům celého představení. Výpravné kostýmy dokonale navodí atmosféru oblékání před sto lety a také jasně určí, kdo ke které společenské vrstvě patří.
Desítky herců, stovky rolí
Herecký ansámbl měl před sebou náročný úkol – přenést dramatické okamžiky na divadelní jeviště tak, aby příběh dokázal strhnout, pobavit a nenudit, a to ještě bez patosu, který se tu lehce nabízí. Jednotlivé výkony tvoří pestrobarevný kaleidoskop osudů jednotlivců, které nenásilně tvoří kompaktní celek. Co se týče jednotlivců, úkol se podařilo splnit vcelku dobře. Ve zpívaných partech Company už je někde méně rozumět zpívanému textu, který zaniká v hudebním doprovodu. Text samotný je pro zpěv někdy poměrně krkolomný a herci s ním statečně bojují. I přes tyto nedostatky nelze muzikálu upřít mrazivou atmosféru i dojemné pasáže, které tyto drobné chybičky vynahradí.
Pěvecky nezklame Eliška Skálová, do diváckých srdcí se určitě zapíše dojemný duet Zdeny Herfortové a Ladislava Koláře (manželé Strausovi) na potápějící se lodi nebo úvodní a závěrečná píseň, ze které tryská i přes tragiku příběhu optimismus... Výborně se se svým osudem pere kapitán Smith ve ztvárnění Zdeňka Junáka, topič Barett (Dušan Vitázek) nebo Jiří Mach v roli důstojníka Murdocha. Nezklame Petr Štěpán v roli povýšeneckého majitele lodi Ismaye, Petr Gazdík jako jeho protiklad v roli skromného hlavního konstruktéra Titaniku Andrewse nebo Aleš Slanina v roli roztomile workoholického radisty Bridge. Náročná choreografie Anety Mayerové nabízí strhující taneční čísla (irský tanec je skvělý). Ke cti inscenace patří i to, že desítky herců dokáží sehrát stovky rolí.
Hudba pracuje s emocemi
Hudební doprovod v Titaniku hraje nezastupitelnou roli. Téměř filmová hudba pracuje dobře s emocemi. I když na představení nezní výrazně zapamatovatelné hity, přesto je hudba velmi působivá a strhující. Zvláště syrově nastupující hudba už při úvodu představení slibuje nevšední zážitek. Šestadvacetičlenný orchestr pod taktovkou Dana Kalouska doslova ždímá emoce. Nejvíce je to znát při nárazu Titaniku do ledovce a v druhé půli představení. Práce s hudbou citlivě rozehrává jednotlivé linie příběhu. Dobová hudba se svěžím moderním nádechem dokáže zaujmout a ponořit do příběhu. I přes tragický závěr příběhu nezní pateticky, nýbrž až s optimistickým vyzněním. Přesto se slzičkám mnozí v hledišti neubrání...
Muzikál Titanic díky svému dvou a půl hodinovému trvání provází diváky po palubě a umožňuje jim zažívat vzestup i pád Titaniku společně s herci. Titanic nabízí strhující taneční, herecká a pěvecká čísla, výpravné kostýmy a atmosféru silného příběhu, ze kterého (nejen) v závěru mrazí. Autorům se podařilo přenést na divadelní prkna bezesporu nový muzikálový hit. Příběh s sebou nese i poselství, které je v dnešní přetechnizované době plné spěchu a rychlosti stále aktuální – cena po dokonalosti a rychlosti může být někdy příliš vysoká. Protože to byla právě lidská pýcha, která strhla Titanic až na dno oceánu.
Hodnocení: 80%
http://www.epochtimes.cz/2016012223104/Brnensky-Titanic-dokaze-divaky-vtahnout-na-palubu.html
Další články tohoto uživatele na blogu