Blog redakce i-divadla
Včelí úl skrývá jak pilné pracovité včelky, tak trubce, jed a žihadla. Hlavní hrdince Evě (výtečná Pavla Gajdošíková) vypráví archetypální stařena (v roli hrozivé matrony Drahomíra Hofmanová) pověst o prokletí rodu Potockých, kteří neumí žít ve vztahu se ženami. Eva se rozhodne zlomit kletbu a provdat se za Štěpána Potockého (Zdeněk Trčálek). Takže Štěpánovo podezření, že si ho Eva nevzala z lásky k němu, ale z přesvědčení o vlastní výlučnosti, má své opodstatnění.
Novomanželé mají svatbu v kostýmech z medových pláství, vyměňují si perníková srdce, a nastěhují se do maringotky se včelími úly. Scéna vytváří iluzi starodávné venkovské balady. Po narození dítěte (dítě Jozy i dítě Evy je symbolizováno dětským kočárkem pro panenky, jehož věčné projíždění scénou je docela otravné), medová idylka skončí. Štěpán začne chodit do hospody, kde se snadno nechá zmanipulovat obézní umaštěnou vulgární Mařičkou (Irena Vacková).
Eva jde za Mařičkou, aby jí Štěpána vrátila, ta se jí však vychechtá, že je pitomá intelektuálka, která si muže nezaslouží. Zlomená Eva je na konci sil, což režisér a choreograf zobrazí jejím klopýtáním a padáním na zem. To, že je Eva na zemi, se Štěpánem pohne a vrátí se k Evě.
Po přestávce se ocitáme v civilním současném světě. Sebejistá Eva cvičí Štěpána v předvolebním proslovu. Krásný obraz manipulace, která se však obrátí proti Štěpánovi. Poté, co přednese voličům svůj projev, kde slibuje omezení spotřeby alkoholu a zákaz hazardu a odejde, naštvaní voliči se na něj smluví a dají mu nakládačku.
Vše se snaží zachránit submisivní Štěpánův bratr Ambrož (Tomáš Šulaj), ale spoluobčané ho zabijí. Přesto Eva se Štěpánem pokračují v nejednoduchém soužití.
Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.
Další články tohoto redaktora na blogu