Zpráva
Jiří Mahen je autorem třiatřiceti her a tou nejúspěšnější z nich je Janošík. Drama o slavném slovenském zbojníkovi napsal o prázdninách 1909 během pobytu v evangelické škole v Javorníku u Velké na Moravě. Při psaní ho inspirovali Zbojníci Miloše Jiránka, slovenské knížky o Jánošíkovi, Alois Jirásek, různá lidová vyprávění a mocně také zapůsobilo vlastní okouzlení přírodou po odchodu z Prahy.
„V té době,“ píše ve třicátých letech Mahen, „nikdo nevěřil pomalu v člověka, ale najednou jsme našli mezi lidem člověka, nedávno skorem popraveného, a ten člověk žil v paměti národa jako světec. A kolem toho člověka kvetly píseň i naděje.“ Jenže pak přišla krutá zkušenost první světové války a jánošíkovské téma se samotnému autorovi začalo jevit z poněkud proměněné perspektivy.
Dvacet let po napsání Janošíka se Mahen vyznává ze svého pokušení napsat drama znovu a jinak: „Byl by daleko prostší, bez písniček a bez barev. Předem ho vidím v opuštěné ohradě na Liptovských horách, jak čeká na své, kteří nepřicházejí. Pak ho vidím někde v dolině, jak prchá střelen do prsou závějemi. Konečně ho vidím, jak dříme pod zemí věčný sen… O čem sní jeho veliká duše?“ Do Mahenových úvah zasáhla národní tragédie, jejíž zoufalství autor nepřežil. Dva měsíce po okupaci Československa se v Brně oběsil.
Do mysli se vkrádá otázka: Jakého Janošíka by napsal dnes? Po sto osmi letech od světové premiéry v roce 1910 v pražském Národním divadle? I od brněnské premiéry, která se uskutečnila téhož roku v režijním nastudování Františka Laciny? Po všech slavných filmových zpracováních, toho němého z roku 1921, i toho ikonického z roku 1935 v režii Martina Friče?
Idylický mýtus dnes postupně bledne pod tíhou zkušeností nacismu a komunistické diktatury. Ocitáme se pomalu v situaci, kdy se zas přestává věřit v člověka a čeká se na mesiáše. Jaký hrdina po tom všem může ještě přijít? Jaký sen o Jánošíkovi sníme? Vnímáme ho jako hrdinu, či jako obyčejného zloděje a zabijáka? Jaká je etika vzpoury? Cena cesty ke svobodě? Platí boží přikázání: Nezabiješ? Spasí vše láska? Pojďme si ten příběh o Janošíkovi vyprávět znovu!
Jiří Mahen je jednou z nejvýznamnějších osobností brněnského kulturního života. Do Brna přišel v roce 1910 a upsal se mu na celý svůj život. Byl redaktorem Lidových novin, režisérem a prvním dramaturgem Národního divadla, pedagogem na konzervatoři, knihovníkem i ředitelem knihovny či zakladatelem rybářského sdružení. Tuto klíčovou postavu meziválečného kulturního života připomínají dnes názvy dvou divadel, jedna ze scén Národního divadla a Husy na provázku, knihovna, ulice, památník a k jeho odkazu se hlásí i Mahenova společnost a Moravský rybářský svaz.
Mahen je neslavnější z autorových četných pseudonymů (jeho občanské jméno bylo Antonín Vančura), které vzniklo náhodou sazečovou chybou, když opravil báseň podepsanou jménem hrdiny Zolova románu Germinal – Maheu – v domnění, že jde o překlep.
Psal básně, romány, povídky, příběhy pro děti, drama, filmové scénáře, publicistické i vědecké články. K jeho nejvýraznějším dílům patří např. sbírky Plamínky a Balady, román Kamarádi svobody či pohádkové knihy Co mi liška vyprávěla a Dvanáct pohádek. Nejvíc je však ceněna jeho tvorba dramatická.
Jiří Mahen, Martin Františák: JÁNOŠÍK REVISITED
„Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ!“
Premiéra: 14. prosince 2018 v Mahenově divadle
Režie a úprava: Martin Františák
Dramaturgie: Lucie Němečková
Scénografie: Marek Cpin
Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková
Hudba: Nikos Engonidis
Korepetice: Petr Svozílek
Asistent režie: Petr Klarin Klár
Osoby a obsazení:
Janošík: Dominik Teleky j.h.
Ilčík: Tomáš David
Garaj, Kněz: Jaroslav Kuneš
Hrajnoha: Jan Grygar
Adamčík: Martin Sláma
Putnok: Pavel Doucek
Uhorčík: Petr Halberstadt
Harala: Josef Králík j.h.
Gajdoščík: Jaroslav Dostál j.h.
Vlček: Petr Bláha
Michalčík: David Kaloč
Ďurica, Otec Jánošíka: Vladimír Krátký
Mucha: Jiří Pištěk j.h.
Anka: Elena Trčková
Matka Anky: Monika Maláčová
Samko: Tomáš Žilinský j.h.
Šandor: Bedřich Výtisk
Šandor´s Panters: Jakub Šafránek, Martin Veselý
Cikánka: Jana Štvrtecká
Ďuricovi synové, Kněz: Šimon Bílina, Radek Melša, Jan Horák (studenti JAMU)
Muzikanti: Jitka Šuranská, Nikos Engonidis
zdroj zprávy: Gabriela Kodysová
„V té době,“ píše ve třicátých letech Mahen, „nikdo nevěřil pomalu v člověka, ale najednou jsme našli mezi lidem člověka, nedávno skorem popraveného, a ten člověk žil v paměti národa jako světec. A kolem toho člověka kvetly píseň i naděje.“ Jenže pak přišla krutá zkušenost první světové války a jánošíkovské téma se samotnému autorovi začalo jevit z poněkud proměněné perspektivy.
Dvacet let po napsání Janošíka se Mahen vyznává ze svého pokušení napsat drama znovu a jinak: „Byl by daleko prostší, bez písniček a bez barev. Předem ho vidím v opuštěné ohradě na Liptovských horách, jak čeká na své, kteří nepřicházejí. Pak ho vidím někde v dolině, jak prchá střelen do prsou závějemi. Konečně ho vidím, jak dříme pod zemí věčný sen… O čem sní jeho veliká duše?“ Do Mahenových úvah zasáhla národní tragédie, jejíž zoufalství autor nepřežil. Dva měsíce po okupaci Československa se v Brně oběsil.
Do mysli se vkrádá otázka: Jakého Janošíka by napsal dnes? Po sto osmi letech od světové premiéry v roce 1910 v pražském Národním divadle? I od brněnské premiéry, která se uskutečnila téhož roku v režijním nastudování Františka Laciny? Po všech slavných filmových zpracováních, toho němého z roku 1921, i toho ikonického z roku 1935 v režii Martina Friče?
Idylický mýtus dnes postupně bledne pod tíhou zkušeností nacismu a komunistické diktatury. Ocitáme se pomalu v situaci, kdy se zas přestává věřit v člověka a čeká se na mesiáše. Jaký hrdina po tom všem může ještě přijít? Jaký sen o Jánošíkovi sníme? Vnímáme ho jako hrdinu, či jako obyčejného zloděje a zabijáka? Jaká je etika vzpoury? Cena cesty ke svobodě? Platí boží přikázání: Nezabiješ? Spasí vše láska? Pojďme si ten příběh o Janošíkovi vyprávět znovu!
Jiří Mahen je jednou z nejvýznamnějších osobností brněnského kulturního života. Do Brna přišel v roce 1910 a upsal se mu na celý svůj život. Byl redaktorem Lidových novin, režisérem a prvním dramaturgem Národního divadla, pedagogem na konzervatoři, knihovníkem i ředitelem knihovny či zakladatelem rybářského sdružení. Tuto klíčovou postavu meziválečného kulturního života připomínají dnes názvy dvou divadel, jedna ze scén Národního divadla a Husy na provázku, knihovna, ulice, památník a k jeho odkazu se hlásí i Mahenova společnost a Moravský rybářský svaz.
Mahen je neslavnější z autorových četných pseudonymů (jeho občanské jméno bylo Antonín Vančura), které vzniklo náhodou sazečovou chybou, když opravil báseň podepsanou jménem hrdiny Zolova románu Germinal – Maheu – v domnění, že jde o překlep.
Psal básně, romány, povídky, příběhy pro děti, drama, filmové scénáře, publicistické i vědecké články. K jeho nejvýraznějším dílům patří např. sbírky Plamínky a Balady, román Kamarádi svobody či pohádkové knihy Co mi liška vyprávěla a Dvanáct pohádek. Nejvíc je však ceněna jeho tvorba dramatická.
Jiří Mahen, Martin Františák: JÁNOŠÍK REVISITED
„Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ!“
Premiéra: 14. prosince 2018 v Mahenově divadle
Režie a úprava: Martin Františák
Dramaturgie: Lucie Němečková
Scénografie: Marek Cpin
Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková
Hudba: Nikos Engonidis
Korepetice: Petr Svozílek
Asistent režie: Petr Klarin Klár
Osoby a obsazení:
Janošík: Dominik Teleky j.h.
Ilčík: Tomáš David
Garaj, Kněz: Jaroslav Kuneš
Hrajnoha: Jan Grygar
Adamčík: Martin Sláma
Putnok: Pavel Doucek
Uhorčík: Petr Halberstadt
Harala: Josef Králík j.h.
Gajdoščík: Jaroslav Dostál j.h.
Vlček: Petr Bláha
Michalčík: David Kaloč
Ďurica, Otec Jánošíka: Vladimír Krátký
Mucha: Jiří Pištěk j.h.
Anka: Elena Trčková
Matka Anky: Monika Maláčová
Samko: Tomáš Žilinský j.h.
Šandor: Bedřich Výtisk
Šandor´s Panters: Jakub Šafránek, Martin Veselý
Cikánka: Jana Štvrtecká
Ďuricovi synové, Kněz: Šimon Bílina, Radek Melša, Jan Horák (studenti JAMU)
Muzikanti: Jitka Šuranská, Nikos Engonidis
zdroj zprávy: Gabriela Kodysová
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)