Zpráva
Provokativní muzikál Probuzení jara uvede Divadlo na Orlí
vydáno: 9.6.2021
Dnes již kultovní muzikál Probuzení jara (Spring Awakening) nastudovali studenti muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU. Premiéru inscenace v režii Dodo Gombára uvede Divadlo na Orlí 11. června v 19 hodin. První tři reprízy muzikálové novinky se uskuteční 12., 17. a 18. června. Na jeviště školní scény se tak dostane svého času skandální příběh o mezigeneračním konfliktu a složitých vztazích dospívajících bojujících se svou probouzející se sexualitou ale také s nechápavou zarytostí prudérních dospělých.
Hudbu k muzikálu napsal americký skladatel Duncan Sheik, libretistovi Stevenu Saterovi byla předlohou hra Procitnutí jara od německého dramatika Franka Wedekinda. Otevřený pohled na téma prvních milostných vztahů, erotických zážitků, mezigeneračních sporů, domácího násilí, homosexuality, potratů a šikany v expresionistické hře s podtitulem „dětská tragédie“ napsal dramatik v roce 1891. Kvůli skandálnímu námětu a šokující otevřenosti ale mohla být hra uvedena až o patnáct let později.
„Akcentujeme určitý posun: vztah předlohy (Wedekinda), muzikálové adaptace a současných mladých lidí. Původní libreto se snažíme více vztáhnout ke generaci lidí, kteří to celé vytváří,“ poznamenal dramaturg Miroslav Ondra k novince, která včetně pauzy potrvá dvě hodiny a dvacet minut. Objeví se v ní také prvky lehké improvizace. Posun podle inscenátorů nastává ve věku náctiletých hrdinů originálu. „Posunujeme postavy do aktuálního věku herců končících vysokou školu,“ uvedl dramaturg. Proto se na jevišti objeví i prostředky právě těmto lidem vlastní: jejich komunikační prostředky, slovník, slang, moderní technologie, které ale nezastiňují samotné libreto muzikálu.
Živou hudbu v inscenaci obstarávají dva muzikanti - klavírista Karel Škarka, který je současně autorem hudebních aranžmá i nastudování a kytarista Jan Navrátil. Tyto hudebníky, dva klávesové nástroje a pět kytar doplní ještě cajon, na který zahrají obsazení herci. Režisér Gombár o muzice míní, že je zajímavě namíchaná, žene dopředu postavy, a tím se také stává silným partnerem účinkujícím.
Scénografii vytvořila studentka ateliéru scénografie DF JAMU Andrea Mužíková s akcentováním gesta, znaku. S režisérem Gombárem vychází z práce s archetypem. Podle režiséra bylo nutné vytyčit prostor silnou metaforou, kterou mladí lidé nemohou obejít. Proto je dominantním scénografickým prvkem školní zábradlí. Na návrzích kostýmů se mladí herci sami podíleli a spolupracovali se scénografkou na jejich konečné podobně.
Wedekindova hra čítá mnoho dospělých rolí: učitele, rodiče, doktory… V muzikálové úpravě všechny dospělé role hraje jedna žena a jeden muž. Tímto řešením se z odrostlých stávají zástupci jiné generace, od které se mladí učí, proti které se ale také bouří, se kterou si nerozumí, se kterou bojují. Všechny mužské dospělé role v Gombárově inscenaci odehraje vedoucí ateliéru a pedagog studentů muzikálového herectví Petr Štěpán. „Tak se také ještě více tematizuje onen vzdor proti autoritám a mladí se takto vyčleňují proti autoritě svého vedoucího a maximálně tak otevírají hlavní téma muzikálu,“ doplnil dramaturg Ondra. Všechny dospělé ženské role hraje Erika Kubálková - kolegyně Petra Štěpána z Městského divadla Brno a zkušená herečka působící jako pedagožka na brněnské konzervatoři.
Muzikál Probuzení jara (Spring Awakening) měl off-broadwayskou premiéru v červenci roku 2006 v New Yorku, aby už od 10. prosince téhož roku putovalo přímo na Broadway, do divadla Eugena O´Neilla. Dílo získalo jedenáct nominací na prestižní ocenění TONY, z nichž osm dostalo 8 a to za nejlepší muzikál, režii, hudbu, hlavního protagonistu aj.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Hudbu k muzikálu napsal americký skladatel Duncan Sheik, libretistovi Stevenu Saterovi byla předlohou hra Procitnutí jara od německého dramatika Franka Wedekinda. Otevřený pohled na téma prvních milostných vztahů, erotických zážitků, mezigeneračních sporů, domácího násilí, homosexuality, potratů a šikany v expresionistické hře s podtitulem „dětská tragédie“ napsal dramatik v roce 1891. Kvůli skandálnímu námětu a šokující otevřenosti ale mohla být hra uvedena až o patnáct let později.
„Akcentujeme určitý posun: vztah předlohy (Wedekinda), muzikálové adaptace a současných mladých lidí. Původní libreto se snažíme více vztáhnout ke generaci lidí, kteří to celé vytváří,“ poznamenal dramaturg Miroslav Ondra k novince, která včetně pauzy potrvá dvě hodiny a dvacet minut. Objeví se v ní také prvky lehké improvizace. Posun podle inscenátorů nastává ve věku náctiletých hrdinů originálu. „Posunujeme postavy do aktuálního věku herců končících vysokou školu,“ uvedl dramaturg. Proto se na jevišti objeví i prostředky právě těmto lidem vlastní: jejich komunikační prostředky, slovník, slang, moderní technologie, které ale nezastiňují samotné libreto muzikálu.
Živou hudbu v inscenaci obstarávají dva muzikanti - klavírista Karel Škarka, který je současně autorem hudebních aranžmá i nastudování a kytarista Jan Navrátil. Tyto hudebníky, dva klávesové nástroje a pět kytar doplní ještě cajon, na který zahrají obsazení herci. Režisér Gombár o muzice míní, že je zajímavě namíchaná, žene dopředu postavy, a tím se také stává silným partnerem účinkujícím.
Scénografii vytvořila studentka ateliéru scénografie DF JAMU Andrea Mužíková s akcentováním gesta, znaku. S režisérem Gombárem vychází z práce s archetypem. Podle režiséra bylo nutné vytyčit prostor silnou metaforou, kterou mladí lidé nemohou obejít. Proto je dominantním scénografickým prvkem školní zábradlí. Na návrzích kostýmů se mladí herci sami podíleli a spolupracovali se scénografkou na jejich konečné podobně.
Wedekindova hra čítá mnoho dospělých rolí: učitele, rodiče, doktory… V muzikálové úpravě všechny dospělé role hraje jedna žena a jeden muž. Tímto řešením se z odrostlých stávají zástupci jiné generace, od které se mladí učí, proti které se ale také bouří, se kterou si nerozumí, se kterou bojují. Všechny mužské dospělé role v Gombárově inscenaci odehraje vedoucí ateliéru a pedagog studentů muzikálového herectví Petr Štěpán. „Tak se také ještě více tematizuje onen vzdor proti autoritám a mladí se takto vyčleňují proti autoritě svého vedoucího a maximálně tak otevírají hlavní téma muzikálu,“ doplnil dramaturg Ondra. Všechny dospělé ženské role hraje Erika Kubálková - kolegyně Petra Štěpána z Městského divadla Brno a zkušená herečka působící jako pedagožka na brněnské konzervatoři.
Muzikál Probuzení jara (Spring Awakening) měl off-broadwayskou premiéru v červenci roku 2006 v New Yorku, aby už od 10. prosince téhož roku putovalo přímo na Broadway, do divadla Eugena O´Neilla. Dílo získalo jedenáct nominací na prestižní ocenění TONY, z nichž osm dostalo 8 a to za nejlepší muzikál, režii, hudbu, hlavního protagonistu aj.
zdroj zprávy: Luboš Mareček
Další zprávy
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)
Legenda se vrací. Třetí premiérou Divadla Bolka Polívky bude Pépe s Pavolem Serišem.
(Divadlo Bolka Polívky, 10.12.2024)
Co všechno máme ve svých rukou?
(Národní divadlo, 10.12.2024)