Zpráva
Provázkovští spiklenci zvou na společnou cestu do světa konspiračních teorií
vydáno: 25.5.2021
Nová autorská inscenace Setkání spiklenců otevírá nejen téma konspiračních teorií, ale také historie Divadla Husa na provázku. Tým vedený režiséry Petrem Erbesem a Borisem Jedinákem ji vytvořil na míru venkovnímu prostoru provázkovského dvora. Premiéra v úterý 25. května uzavře festival Divadelní svět Brno a zahájí nabitý červnový program provázek.open. Reprízy se uskuteční v průběhu celého června.
Setkání spiklenců s podtitulem konspirační praxe se zabývá fenoménem konspiračních teorií, který v pandemických měsících nabral na síle až nečekaným způsobem. „Celou sezonou Brave new man důsledně reagujeme na témata, která pandemie nově nasvítila a akcentovala. A jsou to právě krize, jako je ta pandemická, které mohou otřást naší orientací ve světě natolik, že se přikloníme například k různým alternativním výkladům reality. Konspirační teorie proto nenahlížíme jako bizarnost, jíž je snadné se vysmát – považujeme je za fenomén, který hluboce vypovídá o bolestech naší společnosti a jejích slepých skvrnách,“ vysvětluje důvody vzniku inscenace dramaturgyně Divadla Husa na provázku Kateřina Menclerová.
Přípravy probíhaly téměř rok, během nějž se představy o základním konceptu inscenace dynamicky měnily. Tvůrčí proces popisuje režisér Boris Jedinák následovně. „Na začátku zkoušení nestál pevný text, bylo před námi jen ohromně spletité a široké téma. Snažili jsme se společně s herci hledat momenty, kdy se nás konspirační teorie nejvíce dotkly a kdy jsme jim uvěřili nebo alespoň chtěli uvěřit. Scénář vznikal až skrz diskuze a improvizace a v maximální míře se do něj otiskly myšlenky a zkušenosti všech herců.“ Herecký tým byl i z těchto důvodů složen ze zástupců všech provázkovských generací. Na jevišti se proto setkají Vladimír Hauser, Milan Holenda, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Volánková, Dominik Teleky a Pavel Zatloukal.
Součástí širšího autorského týmu však nebyli pouze herci – na konceptu se podílel celý tvůrčí tým včetně kostýmní výtvarnice Kláry Flekové, skladatele Iana Mikysky, scénografa Jana Tomšů či provázkovské dramaturgyně Kateřiny Menclerové. Za uplynulý rok tvůrci nastudovali desítky konspiračních teorií, z nichž je nejvíce oslovilo ve Spojených státech stále sílící hnutí QAnon neboli tzv. superkonspirace, založená na představě o spiknutí liberálních demokratů
a hollywoodských hereckých hvězd, které zneužívají děti a pijí jejich krev. „QAnon nás ohromně zaujal právě tím, že ostře míří proti hercům. Chtěli jsme zkusit vzít tuto a další konspirační teorie za slov a podívat se na naši realitu skrz konspirační brýle – zprostředkovat divákům zážitek ze světa, kde se spiklenecké teorie stávají skutečností. Jak vypadají přísně tajné schůze světové elity, která skrytě ovládá Zemi a píše její historii? Kdo k tajnému společenství patří? A nejsme to i my sami?,“ dává do úvah nahlédnout Petr Erbes.
Při zkoušení došlo také k nečekanému odhalení několika šokujících zpráv z historie i současnosti hereckého souboru divadla, jež nezůstanou divákům zatajeny. Exkluzivita nového titulu tkví také v jeho sezónnosti – je šitý na míru provázkovskému dvoru, a bude proto uváděn pouze od jara do podzimu. V červnu mají diváci možnost navštívit čtyři reprízy Setkání spiklenců, přičemž tři z nich jsou spojeny s koncertem. Ve čtvrtek 3. června vystoupí po představení nekompromisně vtipný raper MC Gey, 4. června roztančí provázkovský dvůr retro kapela The 6 Fireballs a 23. června zahraje balkánská dechovka Oranžáda. Poslední repríza sezóny následuje o den později 24. června.
zdroj zprávy: Barbora Olšanová
Setkání spiklenců s podtitulem konspirační praxe se zabývá fenoménem konspiračních teorií, který v pandemických měsících nabral na síle až nečekaným způsobem. „Celou sezonou Brave new man důsledně reagujeme na témata, která pandemie nově nasvítila a akcentovala. A jsou to právě krize, jako je ta pandemická, které mohou otřást naší orientací ve světě natolik, že se přikloníme například k různým alternativním výkladům reality. Konspirační teorie proto nenahlížíme jako bizarnost, jíž je snadné se vysmát – považujeme je za fenomén, který hluboce vypovídá o bolestech naší společnosti a jejích slepých skvrnách,“ vysvětluje důvody vzniku inscenace dramaturgyně Divadla Husa na provázku Kateřina Menclerová.
Přípravy probíhaly téměř rok, během nějž se představy o základním konceptu inscenace dynamicky měnily. Tvůrčí proces popisuje režisér Boris Jedinák následovně. „Na začátku zkoušení nestál pevný text, bylo před námi jen ohromně spletité a široké téma. Snažili jsme se společně s herci hledat momenty, kdy se nás konspirační teorie nejvíce dotkly a kdy jsme jim uvěřili nebo alespoň chtěli uvěřit. Scénář vznikal až skrz diskuze a improvizace a v maximální míře se do něj otiskly myšlenky a zkušenosti všech herců.“ Herecký tým byl i z těchto důvodů složen ze zástupců všech provázkovských generací. Na jevišti se proto setkají Vladimír Hauser, Milan Holenda, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Volánková, Dominik Teleky a Pavel Zatloukal.
Součástí širšího autorského týmu však nebyli pouze herci – na konceptu se podílel celý tvůrčí tým včetně kostýmní výtvarnice Kláry Flekové, skladatele Iana Mikysky, scénografa Jana Tomšů či provázkovské dramaturgyně Kateřiny Menclerové. Za uplynulý rok tvůrci nastudovali desítky konspiračních teorií, z nichž je nejvíce oslovilo ve Spojených státech stále sílící hnutí QAnon neboli tzv. superkonspirace, založená na představě o spiknutí liberálních demokratů
a hollywoodských hereckých hvězd, které zneužívají děti a pijí jejich krev. „QAnon nás ohromně zaujal právě tím, že ostře míří proti hercům. Chtěli jsme zkusit vzít tuto a další konspirační teorie za slov a podívat se na naši realitu skrz konspirační brýle – zprostředkovat divákům zážitek ze světa, kde se spiklenecké teorie stávají skutečností. Jak vypadají přísně tajné schůze světové elity, která skrytě ovládá Zemi a píše její historii? Kdo k tajnému společenství patří? A nejsme to i my sami?,“ dává do úvah nahlédnout Petr Erbes.
Při zkoušení došlo také k nečekanému odhalení několika šokujících zpráv z historie i současnosti hereckého souboru divadla, jež nezůstanou divákům zatajeny. Exkluzivita nového titulu tkví také v jeho sezónnosti – je šitý na míru provázkovskému dvoru, a bude proto uváděn pouze od jara do podzimu. V červnu mají diváci možnost navštívit čtyři reprízy Setkání spiklenců, přičemž tři z nich jsou spojeny s koncertem. Ve čtvrtek 3. června vystoupí po představení nekompromisně vtipný raper MC Gey, 4. června roztančí provázkovský dvůr retro kapela The 6 Fireballs a 23. června zahraje balkánská dechovka Oranžáda. Poslední repríza sezóny následuje o den později 24. června.
zdroj zprávy: Barbora Olšanová
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)