Zpráva
Zdeněk Hrubý je známý nejenom jako zpěvák, v posledních letech se etabloval i jako producent, a hlavně hudební skladatel. Z jeho pera pochází nejenom singly pro českou uměleckou špičku, je i autorem muzikál Robinson, psaný pro Daniela Hůlku přímo na tělo, který se úspěšně uvádí v Divadle na Maninách v režii Václava Knopa. Nyní se premiéry dočká jeho autorský rodinný muzikál Ostrov pokladů, a to na scéně Divadla Broadway.
Zásadní otázka – jak se ze zpěváka disko hitů, stane skladatel, navíc skladatel úspěšných muzikálů?
(Smích) Já jsem si někdy po roce 2000, kdy už jsem tušil, že styl, který jsem dělal v devadesátých létech, nebude pro posluchače až tak aktuální a že ta devadesátková vlna je pryč, zařídil a otevřel nahrávací studio. Nejdřív jsem začal skládat po sólové interprety, a tím se vlastně rodily i nějaké melodie a demo nahrávky, které jsem si dával, jak se říká, do šuplíku. Pak po roce 2005 jsem si začal pohrávat s myšlenkou udělat větší projekt a zabrousit do melodických muzikálových vod. Od nápadu k realizaci to trvalo dost dlouho a v podstatě až muzikál Robinson Crusoe byl první dílem, kde jsem mohl dokázat svoji skladatelskou invenci.
Právě vaše první muzikálové dítě, Robinson, slaví úspěchy nejenom v domovském divadle, ale i na letních scénách, kde se bude hrát i letos. Co diváky, podle vás, na něm oslovuje?
V první řadě jsme vybrali skvělé herce a zpěváky, ani v alternacích nezazní žádný slabší pěvecký part. Je teda zejména postavený na výborných zpěvácích – skvělé výkony podává Dan Hůlka a Radim Schwab, dále vynikajíci Eliška Ochmannová, Felicita Prokešová, Marianna Polyaková, Ivana Jirešová a i vedlejší role jsou kvalitně obsazené. Podařilo se mi, myslím, napsat silné melodie, a navíc, Robinson má krásný příběh. Oproti knížce je trochu upravený, krom života Robinsona na ostrově se děj vrací Londýna před tím, než Robinson odjel a ztroskotal. Tohle všechno doplňuje krásná scéna a výprava, a vyzdvihnout musím taneční čísla a choreografie pod vedením Tomáše Kuťáka. Ivan Hubač napsal krásné libreto a Jan Krůta neméně hezké texty. Takže se tady sešlo všechno, co mělo a výsledek, je myslím, vidět. Příprava muzikálu ale trvala několik let, ale jsem rád, že díky produkci manželů Duškových, který muzikálu dali šanci, se povedlo jej nakonec uvést do života.
Je větší výzvou pro skladatele napsat dětský muzikál nebo pro dospělé publikum?
Napsat dětský muzikál je samozřejmě něco jiného. Máte u něj žánrově volnější ruku, ale zas musíte přemýšlet tak, aby děti vydrželi a vtáhl jste je do děje. Diváci v klasickém muzikálu sedí, dívají se, poslouchají a tleskají. Tady budou děti do příběhu svým způsobem zakomponované. Hudebně, ač jsou v příběhu balady, tak by tam měli být i veselé věci a musí to být svižné. Je to zcela jiná práce a autorské přemýšlení, jak u klasického muzikálu.
Robinson se prý připravoval 11 let, osud vašeho nového muzikálu Ostrov pokladů byl snad o něco snazší. Jak teda vznikl námět a jak vůbec vzniknul nápad dětského muzikálu?
Dlouhá léta se známe s Josefem Lauferem, a na jedné garden party u sklenky vína se mě zeptal, jestli nemám nějaký zajímavý námět na muzikál. Ale trval na to, aby to bylo pro celé rodiny s dětmi, teda rodinný a dětský muzikál, protože právě tohle aktuálně hledá divadlo Broadway. Odpověděl jsem, že něco mám, ale je potřeba to rozpracovat. Tak jsem se doma nad vlastním nápadem znovu zamyslel, a do známého příběhu jsem vsunul ještě jednu dějovou linku, aby to nebylo jenom pro kluky – poklady a piráti, tak jsem tam zakomponoval příběh dívky Perličky, která ztroskotala na ostrově a ujali se jí zvířátka. Ty hrají především děti v krásných zvířecích kostýmech. A tak se spojil ostrov pokladů s novým námětem a celý příběh končí tím, že… ale to nebudu prozrazovat.
S Pepou Lauferem jsem to to tedy takhle dali dohromady a začali na tom dělat. On se postaral o krásné texty a libreto a na mě zbyla ta hudební část. Producent Oldřich Lichtenberg z Divadla Broadway nám to odsouhlasil a díky němu jsme to mohli dotáhnou do současné finální podoby.
Josef Laufer měl muzikál i sám režírovat…
Ano, bohužel těsně po dokončení šel na banální operaci, a upadl do kómatu, z kterého se neprobral dodnes, což už jsou dva rok Moc na něj myslíme a věříme, že se jeho stav zlepší…
Kdo stojí tedy aktuálně za režií a choreografiemi v muzikálu?
Obou pozic se ujala naše mladá krev, a to je Míša Novotná. Já jsem za to rád, protože právě mladší generace vnáší do muzikálu nový vítr, nové prvky a kreativní nápady. A Míša se toho ujala skvěle, což v podstatě za pár dnů diváci budou mít možnost vidět.
Konkurzy do hlavních a vedlejších rolí probíhali vloni na podzim. Je pro vás, jako autora hudby, důležitý herec jako typ či spíš vnímáte víc jeho hraní a zpívaní?
Tady to bylo trochu jinak, protože se vybírali zejména dětské role, hrají tady holčičky, třeba Adélka Hesová, nebo Chiara Nella Kekrt, kterým je šest, sedm let a jsou moc šikovné. Ale musíte s nimi přece jenom pracovat trochu jinak. Ale to jsme už věděli na konkurzu, v jaké věkové kategorii vybíráme a počítali s tím.
Obsazení Ostrova je už delší dobu známé, kdo se tedy objeví v hlavních dospělých a dětských rolích?
U dospělých jsou to muzikáloví bardi jako Pepa Vágner, Broňa Kotiš, Martin Schreiner, Pavlína Ďuriačová, Petr Ryšavý, Bořek Slezáček... Ti samozřejmě drží formu a tu hlavní linii, aby se to nerozjelo, ale je skvělé, jak se dětští i dospělí herci na jevišti doplňují a jak to je vyvážené. U mě děti nahrávaly ve studio na CD k muzikálu a přišli připravené a chovali se velmi profesionálně, musím všechny skutečně pochválit.
Co byste jako autor hudby popřál všem účinkujícím a celému realizačnímu týmu a co divákům?
V první řadě děkuji za příležitost, že se divadlo Broadway ujalo tohoto projektu. Všem samozřejmě přeji, aby chodilo co nejvíc diváků, a aby nám zachovali přízeň. Protože divadlo a kultura nám všem přináší všem radost zejména v této nelehké době.
Kdy a kde tedy mohou diváci Ostrov pokladů vidět?
Veřejné generálky se budou hrát úterý 22. března, slavnostní premiéra je naplánovaná na neděli 27. března v 15:00 odpoledne. Hrát samozřejmě budeme i dál, a vybrali jsme takový možná netradiční den – neděli. Ale protože je to dětský a rodinný muzikál, hrát budeme o nedělích v dubnu, květnu a červnu dopoledne a chystáme dokonce zájezdová představení mimo divadlo v létě. Určitě je na co se těšit.
A možná závěrem, chystáte případně další nové muzikálové představení? Na co se můžou diváci těšit?
Pro divadlo Broadway, to už je možná známé, mám rozpracovanou polovinu muzikálu Fanfán Tulipán, na kterém spolupracujeme s Liborem Vaculíkem, který píše libreto a bude taky režírovat, texty píše Václav Kopta. Je to příjemná spolupráce a premiéra se plánuje na příští rok.
Synopse
Muzikálová pohádka Ostrov pokladů je příběh o jedné dívce, kterou kdysi, jako malou holčičku, na opuštěný ostrov vyplavilo rozbouřené moře. Zvířátka opička, papoušek, medvídek koala a kocour, se o ni postarali a dali jí jméno Perlička, ta právě slaví své narozeniny. Jenomže na ostrov se chystají také piráti, kteří vědí, že je tam ukrytý zlatý poklad. Vůdce pirátů je mladý Jakob, potomek slavného piráta Dlouhovouse. Piráti se vydají hledat poklad a ztroskotají. Zvířátka se střetnou s mocnými piráty a Jakob se potkává s krásnou Perličkou, kterou také nakonec našel i její tatínek kormidelník.
text laskavě poskytl Martin R. Broniš
Zásadní otázka – jak se ze zpěváka disko hitů, stane skladatel, navíc skladatel úspěšných muzikálů?
(Smích) Já jsem si někdy po roce 2000, kdy už jsem tušil, že styl, který jsem dělal v devadesátých létech, nebude pro posluchače až tak aktuální a že ta devadesátková vlna je pryč, zařídil a otevřel nahrávací studio. Nejdřív jsem začal skládat po sólové interprety, a tím se vlastně rodily i nějaké melodie a demo nahrávky, které jsem si dával, jak se říká, do šuplíku. Pak po roce 2005 jsem si začal pohrávat s myšlenkou udělat větší projekt a zabrousit do melodických muzikálových vod. Od nápadu k realizaci to trvalo dost dlouho a v podstatě až muzikál Robinson Crusoe byl první dílem, kde jsem mohl dokázat svoji skladatelskou invenci.
Právě vaše první muzikálové dítě, Robinson, slaví úspěchy nejenom v domovském divadle, ale i na letních scénách, kde se bude hrát i letos. Co diváky, podle vás, na něm oslovuje?
V první řadě jsme vybrali skvělé herce a zpěváky, ani v alternacích nezazní žádný slabší pěvecký part. Je teda zejména postavený na výborných zpěvácích – skvělé výkony podává Dan Hůlka a Radim Schwab, dále vynikajíci Eliška Ochmannová, Felicita Prokešová, Marianna Polyaková, Ivana Jirešová a i vedlejší role jsou kvalitně obsazené. Podařilo se mi, myslím, napsat silné melodie, a navíc, Robinson má krásný příběh. Oproti knížce je trochu upravený, krom života Robinsona na ostrově se děj vrací Londýna před tím, než Robinson odjel a ztroskotal. Tohle všechno doplňuje krásná scéna a výprava, a vyzdvihnout musím taneční čísla a choreografie pod vedením Tomáše Kuťáka. Ivan Hubač napsal krásné libreto a Jan Krůta neméně hezké texty. Takže se tady sešlo všechno, co mělo a výsledek, je myslím, vidět. Příprava muzikálu ale trvala několik let, ale jsem rád, že díky produkci manželů Duškových, který muzikálu dali šanci, se povedlo jej nakonec uvést do života.
Je větší výzvou pro skladatele napsat dětský muzikál nebo pro dospělé publikum?
Napsat dětský muzikál je samozřejmě něco jiného. Máte u něj žánrově volnější ruku, ale zas musíte přemýšlet tak, aby děti vydrželi a vtáhl jste je do děje. Diváci v klasickém muzikálu sedí, dívají se, poslouchají a tleskají. Tady budou děti do příběhu svým způsobem zakomponované. Hudebně, ač jsou v příběhu balady, tak by tam měli být i veselé věci a musí to být svižné. Je to zcela jiná práce a autorské přemýšlení, jak u klasického muzikálu.
Robinson se prý připravoval 11 let, osud vašeho nového muzikálu Ostrov pokladů byl snad o něco snazší. Jak teda vznikl námět a jak vůbec vzniknul nápad dětského muzikálu?
Dlouhá léta se známe s Josefem Lauferem, a na jedné garden party u sklenky vína se mě zeptal, jestli nemám nějaký zajímavý námět na muzikál. Ale trval na to, aby to bylo pro celé rodiny s dětmi, teda rodinný a dětský muzikál, protože právě tohle aktuálně hledá divadlo Broadway. Odpověděl jsem, že něco mám, ale je potřeba to rozpracovat. Tak jsem se doma nad vlastním nápadem znovu zamyslel, a do známého příběhu jsem vsunul ještě jednu dějovou linku, aby to nebylo jenom pro kluky – poklady a piráti, tak jsem tam zakomponoval příběh dívky Perličky, která ztroskotala na ostrově a ujali se jí zvířátka. Ty hrají především děti v krásných zvířecích kostýmech. A tak se spojil ostrov pokladů s novým námětem a celý příběh končí tím, že… ale to nebudu prozrazovat.
S Pepou Lauferem jsem to to tedy takhle dali dohromady a začali na tom dělat. On se postaral o krásné texty a libreto a na mě zbyla ta hudební část. Producent Oldřich Lichtenberg z Divadla Broadway nám to odsouhlasil a díky němu jsme to mohli dotáhnou do současné finální podoby.
Josef Laufer měl muzikál i sám režírovat…
Ano, bohužel těsně po dokončení šel na banální operaci, a upadl do kómatu, z kterého se neprobral dodnes, což už jsou dva rok Moc na něj myslíme a věříme, že se jeho stav zlepší…
Kdo stojí tedy aktuálně za režií a choreografiemi v muzikálu?
Obou pozic se ujala naše mladá krev, a to je Míša Novotná. Já jsem za to rád, protože právě mladší generace vnáší do muzikálu nový vítr, nové prvky a kreativní nápady. A Míša se toho ujala skvěle, což v podstatě za pár dnů diváci budou mít možnost vidět.
Konkurzy do hlavních a vedlejších rolí probíhali vloni na podzim. Je pro vás, jako autora hudby, důležitý herec jako typ či spíš vnímáte víc jeho hraní a zpívaní?
Tady to bylo trochu jinak, protože se vybírali zejména dětské role, hrají tady holčičky, třeba Adélka Hesová, nebo Chiara Nella Kekrt, kterým je šest, sedm let a jsou moc šikovné. Ale musíte s nimi přece jenom pracovat trochu jinak. Ale to jsme už věděli na konkurzu, v jaké věkové kategorii vybíráme a počítali s tím.
Obsazení Ostrova je už delší dobu známé, kdo se tedy objeví v hlavních dospělých a dětských rolích?
U dospělých jsou to muzikáloví bardi jako Pepa Vágner, Broňa Kotiš, Martin Schreiner, Pavlína Ďuriačová, Petr Ryšavý, Bořek Slezáček... Ti samozřejmě drží formu a tu hlavní linii, aby se to nerozjelo, ale je skvělé, jak se dětští i dospělí herci na jevišti doplňují a jak to je vyvážené. U mě děti nahrávaly ve studio na CD k muzikálu a přišli připravené a chovali se velmi profesionálně, musím všechny skutečně pochválit.
Co byste jako autor hudby popřál všem účinkujícím a celému realizačnímu týmu a co divákům?
V první řadě děkuji za příležitost, že se divadlo Broadway ujalo tohoto projektu. Všem samozřejmě přeji, aby chodilo co nejvíc diváků, a aby nám zachovali přízeň. Protože divadlo a kultura nám všem přináší všem radost zejména v této nelehké době.
Kdy a kde tedy mohou diváci Ostrov pokladů vidět?
Veřejné generálky se budou hrát úterý 22. března, slavnostní premiéra je naplánovaná na neděli 27. března v 15:00 odpoledne. Hrát samozřejmě budeme i dál, a vybrali jsme takový možná netradiční den – neděli. Ale protože je to dětský a rodinný muzikál, hrát budeme o nedělích v dubnu, květnu a červnu dopoledne a chystáme dokonce zájezdová představení mimo divadlo v létě. Určitě je na co se těšit.
A možná závěrem, chystáte případně další nové muzikálové představení? Na co se můžou diváci těšit?
Pro divadlo Broadway, to už je možná známé, mám rozpracovanou polovinu muzikálu Fanfán Tulipán, na kterém spolupracujeme s Liborem Vaculíkem, který píše libreto a bude taky režírovat, texty píše Václav Kopta. Je to příjemná spolupráce a premiéra se plánuje na příští rok.
Synopse
Muzikálová pohádka Ostrov pokladů je příběh o jedné dívce, kterou kdysi, jako malou holčičku, na opuštěný ostrov vyplavilo rozbouřené moře. Zvířátka opička, papoušek, medvídek koala a kocour, se o ni postarali a dali jí jméno Perlička, ta právě slaví své narozeniny. Jenomže na ostrov se chystají také piráti, kteří vědí, že je tam ukrytý zlatý poklad. Vůdce pirátů je mladý Jakob, potomek slavného piráta Dlouhovouse. Piráti se vydají hledat poklad a ztroskotají. Zvířátka se střetnou s mocnými piráty a Jakob se potkává s krásnou Perličkou, kterou také nakonec našel i její tatínek kormidelník.
text laskavě poskytl Martin R. Broniš
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Divadlo Kalich se naplní nadějí
(Divadlo Kalich, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)