Zpráva
Zapomeňte na dělení sangvinik, cholerik… ne. Generace dětí řešily, kdo je Fifinka, kdo Pinďa, kdo Myšpulín a kdo Bobík!
Autor a režisér inscenace David Drábek považuje za jeden z největších životních úspěchů toto: „Měli jsme partu a obsazovali ty čtyři role. A já byl obtloustlý a celý Bobík. Ale chtěl jsem tak moc hrát Myšpulína, že jsem ostatním vsugeroval, že se na Bobíka nejvíc hodí vyzáblý klučina s vyčnívajícími řezáky. Od toho momentu bylo jasné, že ze mne vyroste politik nebo režisér.“
Historie legendárních čtyř kreslených přátel začala v roce 1969, kdy se v redakci nakladatelství Orbis objevil čtyřiadvacetiletý Jaroslav Němeček s prvním příběhem, nazvaným Vynález prof. Myšpulína. Původně vůbec nepočítal s tím, že by příhody Čtyřlístku mohly mít nějaké pokračování, ale velký zájem čtenářů si vynutil další díly. A od té doby se tento komiks stal naprosto zásadním průvodcem naším dětstvím nejen let sedmdesátých a osmdesátých. Všichni jsme cestovali v představách do Třeskoprsk i k Blaťáku, do středověku i do hlubin oceánu. Máme teď pro vás pot-pourri všech zásadních fetišů: nebudou chybět roboti, zmenšovací pilulky ani yetti!
V rolích ústřední čtveřice uvidíte Jiřího Panznera jako Myšpulína, Natálii Holíkovou coby Fifinku, Pavla Neškudlu jako Pinďu a Vojtěcha Dvořáka v roli Bobíka. Nové dobrodružství však na jeviště přivede i čtveřici rozverných dam (Zora Valchařová-Poulová, Marie Kleplová, Martina Nováková a Týna Průchová), třeskoprského souseda (Josef Čepelka) nebo tajemného Tomáše z Rýmařova, který do Čtyřlístku kdysi psával dopisy a zasílal obrázky (Miroslav Zavičár). Možná ale přijde i robot domácí nebo yetti! Důležitým prvkem inscenace je postava Míši, typického „husákova dítěte“, holčičky, která je doma často sama a před našima očima utíká do světa fantazie svého milovaného kresleného seriálu. V této roli průvodce dějem uvidíte Marii Poulovou. Autorem výtvarné stránky inscenace je Marek Zákostelecký a hudbu složil Darek Král.
Jaké číslo bylo klenotem právě vaší knihovničky? „Mixle v piksle“? „Příšera z jezera“? Nebo snad legendární dvojité vydání „Poklad Kapitána Kida a Jak se chodí do pohádky“? Víte, že Čtyřlístek vyšel už česky, slovensky, anglicky, německy, řecky, rumunsky, francouzsky, estonsky, bulharsky, litevsky, maďarsky, portugalsky a turecky?
Zavzpomínejte, bavte se a staňte se s námi zase na chvíli bukanýry z Blaťáku v tomto představení pro všechny od 3 do 145 let*!
* tohoto věku se v těchto dnech v malé vesničce v Indonésii dožívá Mbah Ghoto, nejstarší člověk světa.
ROZHOVOR S DAVIDEM DRÁBKEM
Pamatuješ si, kdo ti kupoval Čtyřlístek? A co pro tebe v dětství znamenal?
Ano, kupoval mi ho náš pygmejský sluha. Měřil pouze 120 centimetrů a měl saxanovité hnátečky, takže se lehce prosmýkl zástupem u trafiky a zaplatil diamantovými pelikáními slzami... Ba ne, to naše maminka. Nasadila si chránič zubů, probila se frontou až k okýnku a slíbila prodavačce, že výměnou za Čtyřlístek nenechá propadnout ve škole její děti. Každý výtisk byl gejzírem dobrodružství. Nejen story o kvartetu z Třeskoprsk, nýbrž i ostatní příhody ve svazku, na kterých se podíleli významní kreslíři, např. Adolf Born. My byli v naší týnišťské čtvrti Sítinách solidární natolik, že kdo sehnal, ten zapůjčil méně šťastným.
Co myslíš, že způsobilo, že se Čtyřlístek stal takovým kultem?
No tak vedle rafinovaných kvalit zafungoval i normalizační komiksový úhor. Na trhu nebyla srovnatelná konkurence.
V čem bude tvá inscenace jiná a v čem věrná proslulé čtveřici a celým Třeskoprskům?
Naše inscenace je každopádně holdem a oslavou čtyřanimální legendy. Od dob mého působení v pražském divadle Minor je mi vzorem filmové studio Pixar. Náš Čtyřlístek je určen všem od tří do stopětačtyřiceti let. Záleží mi na tom, aby žádná věková kategorie neostrouhala, aby se souběžně bavila prťata i senioři, o rodičích nemluvě. To je pro mě frajeřina - vystavět inscenaci takhle obojživelným způsobem.
Jaký byl Davídek Drábek v roce 1980?
David v roce 1980 byl oplácaný halucinant, zcela ponořený ve svém světě. V rodině sportovců se mi dostalo hájení a byl jsem zbaven branné služby, abych mohl ležet v knihách, chovat drobné zvířectvo a s partou holek nacvičovat divadlo. I Čtyřlístek jsme dělali, ano. Tam vznikl budoucí režisér: byl jsem sice podobný Bobíkovi, ale tolik jsem chtěl hrát Myšpulína, že jsem do role vepříka ukecal hubeného klučinu s výraznými řezáky. Myšpulín jsem byl prostě já.
Kdyby ses mohl našich komiksových hrdinů na něco zeptat, co by to bylo?
Zeptal bych se Fifinky, zda by se mnou nechtěla mít štěňátko.
Jak jsi spokojený s obsazením? Bylo těžké najít ideální představitele ikonických hrdinů?
S obsazením jsem spokojený náramně, opravdu. Kvarteto Holíková-Panzner-Dvořák-Neškudla je pro mne už neodmyslitelné. Jsou odhodlaní na jevišti třeštit do úmoru a to mě baví.
A proč by měli diváci na tvůj Čtyřlístek určitě přijít?
Protože milovníci Čtyřlístku zde najdou všechny klíčové fetiše. A pro jejich ratolesti je to jedna velká adrenalinová show. Pracovní podtitul ne nadarmo zní "TRAINSPOTTING PRO DĚTI". Těším se na smích své desetileté dcery Justýny, jež je ve věku naší průvodkyně dějem - Míši. Míša je vlastně první česká youtuberka z dob, kdy ještě nebyl internet. Pro dnes už dospělé Husák Jugend je zde spousta dobových popkulturních odkazů od Sandokana přes Elán až po Saskii Burešovou. Pokud se neberete úplně vážně, jste tu dobře.
DRAMATURGYNĚ JANA SLOUKOVÁ O INSCENACI
„Čtyřlístek Davida Drábka navazuje dramaturgicky svým způsobem na inscenaci Tří mušketýrů. Jedná se opět o rodinné představení, které má šanci zaujmout děti i pamětníky. A podobně jako v souboji s Alexandrem Dumasem se i zde David Drábek musí vyrovnat s určitým kultem. Na jeho pozadí tak vzniklo zcela nové dobrodružství se známými hrdiny. Důležitým prvkem je postava holčičky Míši, typické čtenářky Čtyřlístku v letech osmdesátých. Taková jsem byla i já, pokaždé, když mi babička přinesla z trafiky dlouho očekávané nové číslo. Podívejte se spolu s námi znovu na svět desetiletýma očima! Hrdinové z Třeskoprsk nestárnou. A vy?“
zdroj zprávy: Martin Sedláček
Autor a režisér inscenace David Drábek považuje za jeden z největších životních úspěchů toto: „Měli jsme partu a obsazovali ty čtyři role. A já byl obtloustlý a celý Bobík. Ale chtěl jsem tak moc hrát Myšpulína, že jsem ostatním vsugeroval, že se na Bobíka nejvíc hodí vyzáblý klučina s vyčnívajícími řezáky. Od toho momentu bylo jasné, že ze mne vyroste politik nebo režisér.“
Historie legendárních čtyř kreslených přátel začala v roce 1969, kdy se v redakci nakladatelství Orbis objevil čtyřiadvacetiletý Jaroslav Němeček s prvním příběhem, nazvaným Vynález prof. Myšpulína. Původně vůbec nepočítal s tím, že by příhody Čtyřlístku mohly mít nějaké pokračování, ale velký zájem čtenářů si vynutil další díly. A od té doby se tento komiks stal naprosto zásadním průvodcem naším dětstvím nejen let sedmdesátých a osmdesátých. Všichni jsme cestovali v představách do Třeskoprsk i k Blaťáku, do středověku i do hlubin oceánu. Máme teď pro vás pot-pourri všech zásadních fetišů: nebudou chybět roboti, zmenšovací pilulky ani yetti!
V rolích ústřední čtveřice uvidíte Jiřího Panznera jako Myšpulína, Natálii Holíkovou coby Fifinku, Pavla Neškudlu jako Pinďu a Vojtěcha Dvořáka v roli Bobíka. Nové dobrodružství však na jeviště přivede i čtveřici rozverných dam (Zora Valchařová-Poulová, Marie Kleplová, Martina Nováková a Týna Průchová), třeskoprského souseda (Josef Čepelka) nebo tajemného Tomáše z Rýmařova, který do Čtyřlístku kdysi psával dopisy a zasílal obrázky (Miroslav Zavičár). Možná ale přijde i robot domácí nebo yetti! Důležitým prvkem inscenace je postava Míši, typického „husákova dítěte“, holčičky, která je doma často sama a před našima očima utíká do světa fantazie svého milovaného kresleného seriálu. V této roli průvodce dějem uvidíte Marii Poulovou. Autorem výtvarné stránky inscenace je Marek Zákostelecký a hudbu složil Darek Král.
Jaké číslo bylo klenotem právě vaší knihovničky? „Mixle v piksle“? „Příšera z jezera“? Nebo snad legendární dvojité vydání „Poklad Kapitána Kida a Jak se chodí do pohádky“? Víte, že Čtyřlístek vyšel už česky, slovensky, anglicky, německy, řecky, rumunsky, francouzsky, estonsky, bulharsky, litevsky, maďarsky, portugalsky a turecky?
Zavzpomínejte, bavte se a staňte se s námi zase na chvíli bukanýry z Blaťáku v tomto představení pro všechny od 3 do 145 let*!
* tohoto věku se v těchto dnech v malé vesničce v Indonésii dožívá Mbah Ghoto, nejstarší člověk světa.
ROZHOVOR S DAVIDEM DRÁBKEM
Pamatuješ si, kdo ti kupoval Čtyřlístek? A co pro tebe v dětství znamenal?
Ano, kupoval mi ho náš pygmejský sluha. Měřil pouze 120 centimetrů a měl saxanovité hnátečky, takže se lehce prosmýkl zástupem u trafiky a zaplatil diamantovými pelikáními slzami... Ba ne, to naše maminka. Nasadila si chránič zubů, probila se frontou až k okýnku a slíbila prodavačce, že výměnou za Čtyřlístek nenechá propadnout ve škole její děti. Každý výtisk byl gejzírem dobrodružství. Nejen story o kvartetu z Třeskoprsk, nýbrž i ostatní příhody ve svazku, na kterých se podíleli významní kreslíři, např. Adolf Born. My byli v naší týnišťské čtvrti Sítinách solidární natolik, že kdo sehnal, ten zapůjčil méně šťastným.
Co myslíš, že způsobilo, že se Čtyřlístek stal takovým kultem?
No tak vedle rafinovaných kvalit zafungoval i normalizační komiksový úhor. Na trhu nebyla srovnatelná konkurence.
V čem bude tvá inscenace jiná a v čem věrná proslulé čtveřici a celým Třeskoprskům?
Naše inscenace je každopádně holdem a oslavou čtyřanimální legendy. Od dob mého působení v pražském divadle Minor je mi vzorem filmové studio Pixar. Náš Čtyřlístek je určen všem od tří do stopětačtyřiceti let. Záleží mi na tom, aby žádná věková kategorie neostrouhala, aby se souběžně bavila prťata i senioři, o rodičích nemluvě. To je pro mě frajeřina - vystavět inscenaci takhle obojživelným způsobem.
Jaký byl Davídek Drábek v roce 1980?
David v roce 1980 byl oplácaný halucinant, zcela ponořený ve svém světě. V rodině sportovců se mi dostalo hájení a byl jsem zbaven branné služby, abych mohl ležet v knihách, chovat drobné zvířectvo a s partou holek nacvičovat divadlo. I Čtyřlístek jsme dělali, ano. Tam vznikl budoucí režisér: byl jsem sice podobný Bobíkovi, ale tolik jsem chtěl hrát Myšpulína, že jsem do role vepříka ukecal hubeného klučinu s výraznými řezáky. Myšpulín jsem byl prostě já.
Kdyby ses mohl našich komiksových hrdinů na něco zeptat, co by to bylo?
Zeptal bych se Fifinky, zda by se mnou nechtěla mít štěňátko.
Jak jsi spokojený s obsazením? Bylo těžké najít ideální představitele ikonických hrdinů?
S obsazením jsem spokojený náramně, opravdu. Kvarteto Holíková-Panzner-Dvořák-Neškudla je pro mne už neodmyslitelné. Jsou odhodlaní na jevišti třeštit do úmoru a to mě baví.
A proč by měli diváci na tvůj Čtyřlístek určitě přijít?
Protože milovníci Čtyřlístku zde najdou všechny klíčové fetiše. A pro jejich ratolesti je to jedna velká adrenalinová show. Pracovní podtitul ne nadarmo zní "TRAINSPOTTING PRO DĚTI". Těším se na smích své desetileté dcery Justýny, jež je ve věku naší průvodkyně dějem - Míši. Míša je vlastně první česká youtuberka z dob, kdy ještě nebyl internet. Pro dnes už dospělé Husák Jugend je zde spousta dobových popkulturních odkazů od Sandokana přes Elán až po Saskii Burešovou. Pokud se neberete úplně vážně, jste tu dobře.
DRAMATURGYNĚ JANA SLOUKOVÁ O INSCENACI
„Čtyřlístek Davida Drábka navazuje dramaturgicky svým způsobem na inscenaci Tří mušketýrů. Jedná se opět o rodinné představení, které má šanci zaujmout děti i pamětníky. A podobně jako v souboji s Alexandrem Dumasem se i zde David Drábek musí vyrovnat s určitým kultem. Na jeho pozadí tak vzniklo zcela nové dobrodružství se známými hrdiny. Důležitým prvkem je postava holčičky Míši, typické čtenářky Čtyřlístku v letech osmdesátých. Taková jsem byla i já, pokaždé, když mi babička přinesla z trafiky dlouho očekávané nové číslo. Podívejte se spolu s námi znovu na svět desetiletýma očima! Hrdinové z Třeskoprsk nestárnou. A vy?“
zdroj zprávy: Martin Sedláček
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)