Zpráva

Horror opera inspirovaná starou velhartickou pověstí
vydáno: 26.3.2018
Nová rocková opera Milana Steigerwalda a Pavly Forest o neopětované lásce a děsivých rituálech. Takový je Vymítač, jedno z hudebně nejtvrdších děl, s jakým kdy RockOpera Praha přišla, ale zároveň i úplně první hororová opera v její historii. Skladatel Milan Steigerwald se při tvorbě nechal ovlivnit nejen metalem, ale i německým komponistou Carlem Orffem a jeho zpracováním středověkých písní ze souboru Carmina Burana, Johannem Sebastianem Bachem a keltskou hudbou.

„Kdysi jsem viděl koncert Ozzyho Osbourna, který začínal Carminou Buranou. Pak nastoupil Ozzy a já si říkal, že je škoda, že Carmina nepokračuje. Rozhodl jsem se tedy udělat metalového Orffa. Stejně jako v Carmině Buraně, i ve Vymítačovi bude sborový zpěv, ale prolínaný také growlingem a screamováním,“ popisuje hudební stránku představení její autor Milan Steigerwald.

Samotný příběh Vymítače je inspirovaný jednou starou velhartickou pověstí. V souvislosti s tamějším kostelem svaté Máří Magdalény a přilehlým hřbitovem se dosud vypráví řada nevysvětlitelných příběhů. Mělo tu docházet k pohanským a satanistickým rituálům, měli zde vraždit nemrtví a skrz vyvolávání duchů se tu údajně chtěl jeden voják pomstít milé zemřelého kamaráda. Dívka totiž stále oplakávala svoji zesnulou lásku a vojáka, který se jí nabízel, odmítala. Muže její lpění na zemřelém tak rozčilovalo a uráželo, že se rozhodl vykonat keltský pohanský rituál, jímž ze záhrobí vyvolal ducha svého přítele a pomocí temných sil nechal nebohé děvče posednout. Dívce nyní může pomoct už jedině Vymítač!

Hlavní role Vymítače se chopí hvězda tuzemské rockové scény i samotné RockOpery Praha Kamil Střihavka. Kromě něj mohou diváci v nové rockové opeře vidět další známá jména jako Jan Toužimský, Viktor Dyk, Pavla Forest, Žántí, Helena Kubelková a další. Mimo to, jak už je u tohoto souboru zvykem, kromě pěveckých a hereckých výkonů nebude nouze ani o velkou světelnou, akrobatickou a pohybovou show. Diváky dokonce čeká i tanec u tyče v podání Jany Kadeřávkové a mistryně světa v Pole disciplínách Alexandry Kalousové. Režie se ujala mistryně fyzického divadla, členka legendárního Teatr Novogo Fronta Irina Andreeva.

ROZHOVOR S KAMILEM STŘIHAVKOU

Jak se Vám nová opera Vymítač líbí?
Líbí se mi moc! Je to opět především skvěle zkomponovaná metalová hudba Milana Steigerwalda, která posouvá marku RockOpera Praha o další level.

Režie se opět chopila choreografka Irina Andreeva, se kterou jste se potkal už v opeře Malý princ. Jak se Vám s ní pracuje a lišil se nějak způsob nastudování od předchozí spolupráce?
Irina Andreeva je fenoménem, stejně jako RockOpera Praha sama, který nemá na české scéně obdoby. Tvůrčí práce, která probíhala při zkouškách na Malého Prince, byla úžasná a Irina na ni navázala i při přípravách Vymítače. Její originální přístup a kreativita je i mně osobně velice blízká. Od prvního okamžiku jsme byli naladěni na stejné vlně a spolupráce s touto osobností je velice osvěžující a inspirativní.

Vymítač je jednou z nejtvrdších oper v repertoáru RockOpery Praha, zároveň první horor, je vám tento žánr blízký?
Horor jako žánr není tím, co bych příliš vyhledával, ale co je mi opravdu blízké, je skvělá tvrdá hudba z pera Milana Steigerwalda. Rozhodně se v případě Vymítače máme na co těšit!

zdroj zprávy: Tomáš Kopečný