Zpráva
Divadlo Na Fidlovačce novou sezónu zahájí divadelní adaptací knihy Davida Ebershoffa Dánská dívka. Příběh transgender malířky Lili Elbe, dříve Einara Wegenera, která jako první člověk na světě podstoupí operativní změnu pohlaví, odehrajeme ve světové premiéře za účasti autora 14. listopadu 2019.
„A co duše? Má duše pohlaví? Existují totiž lidé, kteří mají duši jednoho pohlaví a tělo druhého. Stojí tak mezi světy... Znejišťují, protože překročili nepřekročitelné, odvážili se zpochybnit něco, co je v kompetenci bohů, svou danost. A to je dělá fascinujícími, nebezpečnými, zranitelnými a zároveň krásnými až k nesnesení. Protože nevíme, jestli jsou skuteční.“
Dánská dívka, kterou proslavil stejnojmenný oskarový film s Alicii Vikander a Eddiem Redmaynem v hlavních rolích, je pro Fidlovačku událostí sezóny. Prostřednictvím Dánské dívky vstupujeme do stále ještě tajemného, ale fascinujícího světa lidských bytostí, které v nějaké ze svých životní fází hledali svou pohlavní identitu a nebo si ji museli vybojovat na okolním prostředí. Hrdinka Lili není na tuto bitvu sama, stojí vedle ní její žena Greta. Tento vztah ale logicky prochází různými změnami a my plni napětí očekáváme, zda může tak kardinální změnu přežít.
Složité látky se chopil jeden z nejinovativnějších současných mladých režisérů Jakub Čermák (frontman divadelního gangu Depresivní děti touží po penězích).
„Dánská dívka se sice odehrává ve 20. a 30. letech minulého století, ale snad nikdy dříve nebyl tento námět společensky tak aktuální. Myslím, že každý, kdo pozoruje a vnímá svět kolem sebe s otevřenýma očima, ve svém širším okolí již musel potkat, vidět nebo slyšet o konkrétním případu člověka, který čelil potřebě řešit svou genderovou identitu. Lili Elbe, hrdinka našeho příběhu, jako první na světě podstoupila operaci. Dnes víme, že pro mnoho translidí není kompletní operace nutná, aby se cítili skutečnou ženou nebo mužem. V tomto aspektu se svět proměnil. Ale esence jejího životního příběhu je platná neustále, jejími ingrediencemi jsou touha být sám sebou, úzkost i odvaha, společenské nepochopení i vzdor vůči němu, hluboké deprese i euforie okamžiků štěstí. A především láska, která vzkvétá, bojuje, činí život nesnesitelným i snesitelným, láska, která je silnější než smrt,“ dodává k tématu hry Jakub Čermák.
Autorkou adaptace je dramaturgyně Kateřina Jonášová, která má s tématem transgender identity osobní zkušenost. Hlavních rolí se ujali Daniel Krejčík, Petra Horváthová, Jiří Korn a Aneta Krejčíková.
zdroj zprávy: Claudia Nasli
„A co duše? Má duše pohlaví? Existují totiž lidé, kteří mají duši jednoho pohlaví a tělo druhého. Stojí tak mezi světy... Znejišťují, protože překročili nepřekročitelné, odvážili se zpochybnit něco, co je v kompetenci bohů, svou danost. A to je dělá fascinujícími, nebezpečnými, zranitelnými a zároveň krásnými až k nesnesení. Protože nevíme, jestli jsou skuteční.“
Dánská dívka, kterou proslavil stejnojmenný oskarový film s Alicii Vikander a Eddiem Redmaynem v hlavních rolích, je pro Fidlovačku událostí sezóny. Prostřednictvím Dánské dívky vstupujeme do stále ještě tajemného, ale fascinujícího světa lidských bytostí, které v nějaké ze svých životní fází hledali svou pohlavní identitu a nebo si ji museli vybojovat na okolním prostředí. Hrdinka Lili není na tuto bitvu sama, stojí vedle ní její žena Greta. Tento vztah ale logicky prochází různými změnami a my plni napětí očekáváme, zda může tak kardinální změnu přežít.
Složité látky se chopil jeden z nejinovativnějších současných mladých režisérů Jakub Čermák (frontman divadelního gangu Depresivní děti touží po penězích).
„Dánská dívka se sice odehrává ve 20. a 30. letech minulého století, ale snad nikdy dříve nebyl tento námět společensky tak aktuální. Myslím, že každý, kdo pozoruje a vnímá svět kolem sebe s otevřenýma očima, ve svém širším okolí již musel potkat, vidět nebo slyšet o konkrétním případu člověka, který čelil potřebě řešit svou genderovou identitu. Lili Elbe, hrdinka našeho příběhu, jako první na světě podstoupila operaci. Dnes víme, že pro mnoho translidí není kompletní operace nutná, aby se cítili skutečnou ženou nebo mužem. V tomto aspektu se svět proměnil. Ale esence jejího životního příběhu je platná neustále, jejími ingrediencemi jsou touha být sám sebou, úzkost i odvaha, společenské nepochopení i vzdor vůči němu, hluboké deprese i euforie okamžiků štěstí. A především láska, která vzkvétá, bojuje, činí život nesnesitelným i snesitelným, láska, která je silnější než smrt,“ dodává k tématu hry Jakub Čermák.
Autorkou adaptace je dramaturgyně Kateřina Jonášová, která má s tématem transgender identity osobní zkušenost. Hlavních rolí se ujali Daniel Krejčík, Petra Horváthová, Jiří Korn a Aneta Krejčíková.
zdroj zprávy: Claudia Nasli
Další zprávy
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)
Premiéra Garderobiéra v Městském divadle Zlín přináší strhující pohled do zákulisí divadelního světa
(Městské divadlo Zlín, 13.11.2024)
Výprava do české minulosti, jež by mohla být omluvou naší současnosti...
(Divadlo Bolka Polívky, 12.11.2024)
Vánoční inscenace MDP nahlédne do domu slavného spisovatele Karla Čapka a oslňující herečky Olgy Scheinpflugové
(Městská divadla pražská, 11.11.2024)
Nová premiéra Jana Mocka vypráví fascinující příběh sudetoněmeckého politika Heinze Ruthy
(Alfred ve dvoře, 11.11.2024)
Východočeské divadlo Pardubice uveřejnilo program 25. ročníku GRAND Festivalu smíchu a zahajuje předprodej vstupenek
(Východočeské divadlo Pardubice, 8.11.2024)
Nad Prahou opět zazáří půlměsíc
(8.11.2024)