Zpráva
Česká premiéra hry Martina Crimpa
vydáno: 11.10.2021
Činohra Národního divadla moravskoslezského uvede 16. října v komorním Divadle „12“ v české premiéře tragikomedii jednoho z nejvýraznějších současných britských dramatiků Martina Crimpa (nar. 1956) s názvem TO VIDEO NIKDO NEUVIDÍ.
Děj se točí okolo propracovaných marketingových praktik, všudypřítomného sledování lidské aktivity a chování při nakupování, vaření a při dalších „konzumních“ aktivitách s cílem nabízet konkrétnímu člověku údajně ideální produkt a naplnit tak jeho život jasně nalinkovanou spotřebou. „Elizabeth právě opustil manžel, zůstala v domácnosti sama s šestnáctiletou dcerou. Po setkání s Colinem, vedoucím pracovníkem v marketingové agentuře, se Liz i přes svůj počáteční odpor stane jeho kolegyní. Po čase v sobě objeví skrytý talent pro vedení rozhovorů o produktech a propadne tomu natolik, že nakonec pohlíží i na lidi ve svém osobním životě skrz škatulky: co daný člověk používá, jak často, proč to používá takto a nepoužívá něco jiného,“ přibližuje dramaturg Adam Gold.
Jakou hodnotu dnes mají naše osobní informace? Co se stane ve chvíli, kdy trh narazí na člověka, který odmítne svůj život redukovat na otázky kdy, proč a v jaké situaci používá konkrétní produkt? A co se stane, když „přijmete cookies“?
Režie Janusz Klimsza. Dílo přeložil Adam Doležal. Scénografem inscenace je Michal Syrový, kostýmy vytvořila Marcela Lysáčková. V hlavních rolích Renáta Klemensová a František Strnad. Dále hrají Sára Erlebachová, Petr Houska, Kateřina McIntosh a Martin Dědoch.
Martin Crimp ukazuje ve svých hrách mezilidské vztahy jako vyprázdněné a deprimující. Jeho hrdinové nedokáží skutečně prožít lásku nebo radost. Crimpovy postavy hovoří stroze, drží si vždy emociální odstup od reality i od svého okolí. Jeho hry nabízejí vždy skvělé herecké příležitosti. Crimp (který je i známým překladatelem, jazykovědcem, ale komponuje také hudbu) se více zajímá o formální a jazykovou vybroušenost svých her, než o příběh samotný. Bývá uváděn jako jeden z předních autorů britského stylu „in-yer-face theatre", zjednodušeně stylu zvaného „divadlo bijící do očí“. V češtině je směr označován také jako „cool" nebo „coolness“ dramatika (dramatika drsné školy). V 90. letech 20. století styl převažující na britských jevištích. Atak, agresivita, naléhavost, snaha zasáhnout diváka, přimět ho cítit a odpovídat – to jsou atributy stylu. Divák má z představení odcházet zasažen, otřesen a má diskutovat o tom, čeho byl svědkem. V českých divadlech se Crimp objevuje od roku 1994, hru To video nikdo neuvidí uvede NDM v české premiéře.
zdroj zprávy: Šárka Swiderová
Děj se točí okolo propracovaných marketingových praktik, všudypřítomného sledování lidské aktivity a chování při nakupování, vaření a při dalších „konzumních“ aktivitách s cílem nabízet konkrétnímu člověku údajně ideální produkt a naplnit tak jeho život jasně nalinkovanou spotřebou. „Elizabeth právě opustil manžel, zůstala v domácnosti sama s šestnáctiletou dcerou. Po setkání s Colinem, vedoucím pracovníkem v marketingové agentuře, se Liz i přes svůj počáteční odpor stane jeho kolegyní. Po čase v sobě objeví skrytý talent pro vedení rozhovorů o produktech a propadne tomu natolik, že nakonec pohlíží i na lidi ve svém osobním životě skrz škatulky: co daný člověk používá, jak často, proč to používá takto a nepoužívá něco jiného,“ přibližuje dramaturg Adam Gold.
Jakou hodnotu dnes mají naše osobní informace? Co se stane ve chvíli, kdy trh narazí na člověka, který odmítne svůj život redukovat na otázky kdy, proč a v jaké situaci používá konkrétní produkt? A co se stane, když „přijmete cookies“?
Režie Janusz Klimsza. Dílo přeložil Adam Doležal. Scénografem inscenace je Michal Syrový, kostýmy vytvořila Marcela Lysáčková. V hlavních rolích Renáta Klemensová a František Strnad. Dále hrají Sára Erlebachová, Petr Houska, Kateřina McIntosh a Martin Dědoch.
Martin Crimp ukazuje ve svých hrách mezilidské vztahy jako vyprázdněné a deprimující. Jeho hrdinové nedokáží skutečně prožít lásku nebo radost. Crimpovy postavy hovoří stroze, drží si vždy emociální odstup od reality i od svého okolí. Jeho hry nabízejí vždy skvělé herecké příležitosti. Crimp (který je i známým překladatelem, jazykovědcem, ale komponuje také hudbu) se více zajímá o formální a jazykovou vybroušenost svých her, než o příběh samotný. Bývá uváděn jako jeden z předních autorů britského stylu „in-yer-face theatre", zjednodušeně stylu zvaného „divadlo bijící do očí“. V češtině je směr označován také jako „cool" nebo „coolness“ dramatika (dramatika drsné školy). V 90. letech 20. století styl převažující na britských jevištích. Atak, agresivita, naléhavost, snaha zasáhnout diváka, přimět ho cítit a odpovídat – to jsou atributy stylu. Divák má z představení odcházet zasažen, otřesen a má diskutovat o tom, čeho byl svědkem. V českých divadlech se Crimp objevuje od roku 1994, hru To video nikdo neuvidí uvede NDM v české premiéře.
zdroj zprávy: Šárka Swiderová
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Divadlo Kalich se naplní nadějí
(Divadlo Kalich, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)