Zpráva
Již tento týden proběhne v Divadle Na zábradlí premiéra inscenace Racek. Ikonická hra Antona Pavloviče Čechova se na repertoár pražské scény vrátí po třiceti letech od premiéry legendární inscenace Petra Lébla, tentokrát v režii úspěšného divadelního a filmového tvůrce Jiřího Havelky. V hlavních rolích se představí Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Jiří Vyorálek či Johana Matoušková.
Racek, jedno z nejvýznamnějších děl světové dramatiky, je hrou, která se na české divadelní scéně těší velké oblibě. Čechovova „komedie o čtyřech dějstvích“ láká divadelníky možná díky svému palčivému společensko-kritickému tématu umělecké seberealizace a generačního střetu v umění. Kromě toho na pozadí hlubokých lidských příběhů nese věčné motivy neopětované lásky, odcizení, osamělosti, stárnutí a nekonečného čekání na štěstí, které však nepřichází. Přesto je její uvedení na repertoár Divadla Na zábradlí pro mnohé příznivce této scény překvapením.
„Dramaturgie Divadla Na zábradlí směřuje především k autorským titulům a dramatizacím. Snaží se nacházet témata a motivy v textech a inspiračních zdrojích původně nedivadelních,“ říká umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová, dramaturgyně nejen připravované novinky, ale také řady autorských kusů, kterými společně s režisérem Janem Mikuláškem vtiskla divadelnímu repertoáru jeho současnou podobu. V případě Racka nicméně divadlo ke spolupráci oslovilo Jiřího Havelku, pro kterého je inscenace pevné dramatické předlohy také poměrně neobvyklou zkušeností. „Čechov pro mě vždy splýval s typem divadla, které jsem vnímal jako lehce mimo ten můj vesmír, v oblasti psychologie, realismu, motivací, průběžného jednání, výkladů, násilných interpretací a všeho, co mi – jak jsem se domníval – nenabízí dostatečně dobrodružnou cestu ani jako divákovi ani jako tvůrci. A najednou jsme k této volbě došli s Dorou Štědroňovou zcela přirozeně, v hovorech a úvahách nad tím, o jakých pocitech chceme podat zprávu, jaký dialog divadlem vést,“ komentuje Havelka překvapivou dramaturgickou volbu.
Racek v Havelkově adaptaci nabídne pohled na sedm Čechovových postav oscilujících mezi svými tužbami, plány a bolestmi. „Čím jsem starší, tím méně jsem schopen říct cokoli o divadle ještě během zkoušení. Ať se člověk snaží sebevíc, vždy to vyzní jako jakýsi ‚návodʻ jak postupovat při ‚čteníʻ výsledné inscenace. A to je přesně to, co nechci, co nechceme. Dát návod. Definovat téma. Nabídnout aktualizaci. A tak trávíme čas na zkouškách nad každou replikou, v obsazení, kde generace 40+ je ta ‚čechovovsky staršíʻ a já žasnu nad tím, jak přesný obraz Anton Pavlovič vytvořil, jak snadno se člověk propadá do každé jedné postavy, do jejích dilemat, tužeb, plánů a bolestí,“ dodává režisér. V textové úpravě Dory Štědroňové se představí Jana Plodková jako Arkadinová, Vojtěch Vondráček jako Treplev, Johana Matoušková jako Nina a Jiří Vyorálek jako Trigorin. Dále se mohou diváci těšit na Jakuba Žáčka, Jiřího Černého a Kateřinu Císařovou. Inscenační tým dále tvoří scénograf Dáda Němeček, kostýmní výtvarnice Josefina Bakošová a autor hudby Martin Hůla.
O připravovanou novinku je již před prvním uvedením velký zájem – veřejná generální zkouška, obě premiéry i první reprízy jsou již vyprodané. Nejbližší uvedení, na které ještě zbývají vstupenky, čekají diváky 1. a 13. května 2024. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut.cz a na webových stránkách či pokladně Divadla Na zábradlí.
-----
Anton Pavlovič Čechov
Racek
Režie Jiří Havelka
Překlad Leoš Suchařípa
Úprava a dramaturgie Dora Štědroňová
Scénografie Dáda Němeček
Kostýmy Josefína Bakošová
Hudba Martin Hůla
Hrají Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Johana Matoušková, Jiří Vyorálek, Jakub Žáček, Kateřina Císařová, Jiří Černý, Tomáš Pospíšil
Jiří Havelka, režisér, který se neustále trápí otázkou po podstatě, smyslu a obsahu divadla, počtvrté vstupuje na scénu Divadla Na zábradlí. Po sérii autorských, kolektivních inscenací možná překvapivě otevírá Čechovova Racka. Ve spolupráci se scénografem Dádou Němečkem vzniká rafinované řešení, které inscenování klasiky tematizuje, problematizuje a vyzývá k novému pohledu.
Premiéra 20. března 2024 v Divadle Na zábradlí.
zdroj zprávy: Lucie Flemrová
Racek, jedno z nejvýznamnějších děl světové dramatiky, je hrou, která se na české divadelní scéně těší velké oblibě. Čechovova „komedie o čtyřech dějstvích“ láká divadelníky možná díky svému palčivému společensko-kritickému tématu umělecké seberealizace a generačního střetu v umění. Kromě toho na pozadí hlubokých lidských příběhů nese věčné motivy neopětované lásky, odcizení, osamělosti, stárnutí a nekonečného čekání na štěstí, které však nepřichází. Přesto je její uvedení na repertoár Divadla Na zábradlí pro mnohé příznivce této scény překvapením.
„Dramaturgie Divadla Na zábradlí směřuje především k autorským titulům a dramatizacím. Snaží se nacházet témata a motivy v textech a inspiračních zdrojích původně nedivadelních,“ říká umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová, dramaturgyně nejen připravované novinky, ale také řady autorských kusů, kterými společně s režisérem Janem Mikuláškem vtiskla divadelnímu repertoáru jeho současnou podobu. V případě Racka nicméně divadlo ke spolupráci oslovilo Jiřího Havelku, pro kterého je inscenace pevné dramatické předlohy také poměrně neobvyklou zkušeností. „Čechov pro mě vždy splýval s typem divadla, které jsem vnímal jako lehce mimo ten můj vesmír, v oblasti psychologie, realismu, motivací, průběžného jednání, výkladů, násilných interpretací a všeho, co mi – jak jsem se domníval – nenabízí dostatečně dobrodružnou cestu ani jako divákovi ani jako tvůrci. A najednou jsme k této volbě došli s Dorou Štědroňovou zcela přirozeně, v hovorech a úvahách nad tím, o jakých pocitech chceme podat zprávu, jaký dialog divadlem vést,“ komentuje Havelka překvapivou dramaturgickou volbu.
Racek v Havelkově adaptaci nabídne pohled na sedm Čechovových postav oscilujících mezi svými tužbami, plány a bolestmi. „Čím jsem starší, tím méně jsem schopen říct cokoli o divadle ještě během zkoušení. Ať se člověk snaží sebevíc, vždy to vyzní jako jakýsi ‚návodʻ jak postupovat při ‚čteníʻ výsledné inscenace. A to je přesně to, co nechci, co nechceme. Dát návod. Definovat téma. Nabídnout aktualizaci. A tak trávíme čas na zkouškách nad každou replikou, v obsazení, kde generace 40+ je ta ‚čechovovsky staršíʻ a já žasnu nad tím, jak přesný obraz Anton Pavlovič vytvořil, jak snadno se člověk propadá do každé jedné postavy, do jejích dilemat, tužeb, plánů a bolestí,“ dodává režisér. V textové úpravě Dory Štědroňové se představí Jana Plodková jako Arkadinová, Vojtěch Vondráček jako Treplev, Johana Matoušková jako Nina a Jiří Vyorálek jako Trigorin. Dále se mohou diváci těšit na Jakuba Žáčka, Jiřího Černého a Kateřinu Císařovou. Inscenační tým dále tvoří scénograf Dáda Němeček, kostýmní výtvarnice Josefina Bakošová a autor hudby Martin Hůla.
O připravovanou novinku je již před prvním uvedením velký zájem – veřejná generální zkouška, obě premiéry i první reprízy jsou již vyprodané. Nejbližší uvedení, na které ještě zbývají vstupenky, čekají diváky 1. a 13. května 2024. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut.cz a na webových stránkách či pokladně Divadla Na zábradlí.
-----
Anton Pavlovič Čechov
Racek
Režie Jiří Havelka
Překlad Leoš Suchařípa
Úprava a dramaturgie Dora Štědroňová
Scénografie Dáda Němeček
Kostýmy Josefína Bakošová
Hudba Martin Hůla
Hrají Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Johana Matoušková, Jiří Vyorálek, Jakub Žáček, Kateřina Císařová, Jiří Černý, Tomáš Pospíšil
Jiří Havelka, režisér, který se neustále trápí otázkou po podstatě, smyslu a obsahu divadla, počtvrté vstupuje na scénu Divadla Na zábradlí. Po sérii autorských, kolektivních inscenací možná překvapivě otevírá Čechovova Racka. Ve spolupráci se scénografem Dádou Němečkem vzniká rafinované řešení, které inscenování klasiky tematizuje, problematizuje a vyzývá k novému pohledu.
Premiéra 20. března 2024 v Divadle Na zábradlí.
zdroj zprávy: Lucie Flemrová
Další zprávy
Udělejte si pohodlí, online divadelní platformu Dramox teď můžete sledovat i přes televizní aplikaci
(19.12.2024)
Slovácké divadlo uvádí novou pohádkovou detektivní komedii pro celou rodinu
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 17.12.2024)
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův Krakatit: příběh o pokušení a poznání
(Vršovické divadlo MANA, 16.12.2024)
„Únikovka“, která se vymkne kontrole...
(Divadlo Tramtarie, 12.12.2024)
Cirk La Putyka a Jatka78 spolupracují s respektovaným britským choreografem Akramem Khanem na novém projektu
(Cirk La Putyka, 12.12.2024)
Nová komedie plzeňského divadla S barvou ven rozesměje, pobaví a možná přiměje i k zamyšlení
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 11.12.2024)
Poslední letošní novinkou Východočeského divadla bude hra o Charliem Chaplinovi
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.12.2024)