Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo „12“]
Ivan Vyrypajev
Opilí
Premiéra: 16.3.2019 | 2:20
Překlad: Tereza Krčálová. Dramaturgie: Sylvie Rubenová-Vůjtková. Scéna: Juraj Kuchárek. Kostýmy: Zuzana Hudáková. Hudba a režie: Lukáš Brutovský.
Poslední uvedení: březen 2020.
Poslední uvedení: březen 2020.
Sára Erlebachová, František Strnad, Petra Lorencová, Petra Kocmanová, Ivan Dejmal, Petr Houska, Kateřina Vainarová, David Viktora, Renáta Klemensová, Vít Hofmann / Petr Panzenberger, Ondřej Malý, Vít Roleček, Robert Finta, Anna Polcrová
Hořko-směšná hra jedné z vůdčích osobností současné ruské dramatiky, která klade znepokojivé otázky týkající se smyslu naší existence na tomto světě. Jedna hluboká noc, spousta bezedných lahví a v tom všem se utápí čtrnáct opilých. Jejich smutky a bolesti a stejně tak i radosti a lásky vyplouvají na povrch a tahle noc může nenávratně změnit osud každého z nich. Oni všichni jsou totiž tělem Boha a slyší jeho šeptání ve svých srdcích. A právě proto se z jejich srdcí může ozvat pravda – místy krutá, místy milosrdná, ale v každém případě očišťující...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
1.12.2019 | 1190 hodnocení
+ souhlasím
Z úst herců vychází velké množství slov, často záměrně banálních, absurdních či pseudofilozofujících, aby se čas od času vynořila skutečně působivá pasáž o lidském hledání Boha, lásky, životního údělu. Je znát autorův odpor k dnešnímu individualizovanému způsobu života, kdy se lidé bojí převzít zodpovědnost za cokoliv jiného mimo sebe. Režisér L.Brutovský umístil herce na prázdnou scénu, kde je nechal rozehrávat jednotlivé opilecké etudy. Všech 14 protagonistů dokáže věrohodně ztvárnit alkoholem ovlivněné, nešťastné lidi.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jerman 70 %
8.11.2019 | 136 hodnocení
+ souhlasím
Vyrypajev je nejvíce uváděným současnýn ruským dramatikem na evropských scénách, a je nejznámějším představitelem postsovětského "nového dramatu". Tato hra premierovaná v roce 2012 patří mezi pozdější kusy autora psané hlavně pro západní publikum (jména osob a další reálie) a Rusko snad může připomenout pouze permanentní opilost všech osob. Jedná se o soubor etud, které v první polovině jsou hlavně opileckým blábolením, po přestávce se postavy přeskupí a náhle vyvěrají výpovědi s hlubšími motivy jako Bůh či láska a diváka občas až zamrazí. Dobře zvládnuté představení, stojí jistě za vidění.
Denisa H. 70 %
6.11.2019 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Velmi specifické představení. Některé pasáže zaujmou více, jiné méně. Jedny připadají zdlouhavé, na další byste mohli koukat mnohem déle. Jednou vám sprosté slovo rve uši, podruhé nemohlo být zvoleno údernější. A nejhorší a nejlepší zároveň je, kolik se v těch nakecanejch sračkách skrývá pravdy...
Rivah 80 %
12.9.2019 | 268 hodnocení
+ souhlasím
První část groteska s příchutí klauniády, artistní výkony a to třískání sebou musí bolet. Druhá část jde do nitra postav, nejsilněji působí výkon Ivana Dejmala, který umí zaplnit i velké jeviště Myrona (Peer Gynt), i ostatní jsou dobří. U Františka Strnada by prospěla výraznější artikulace a síla hlasu.
Prokop Dveře 70 %
4.9.2019 | 226 hodnocení
+ souhlasím
K zamyšlení, co se filozofických otázek víry a boha týká, ale i humor se najde ve značné míře. Opilost postav je pak zpestřením, které dodá danému tématu všední nádech, a divákův pohled na věc a na celý svět je o to střízlivější.
14 židlí, 14 lidí, 14 příběhů a 14 osudů - to jsou Opilí.
14 židlí, 14 lidí, 14 příběhů a 14 osudů - to jsou Opilí.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.