Komorní scéna Aréna
<< Amigo | Bílé manželství >>
Bertolt Brecht
Baal
Premiéra: 25.4.2015 | 1:40x
Překlad : Ludvík Kundera, Rudolf Vápeník. Dramaturgie: Tomáš Vůjtek. Scéna: Nikola Tempír. Kostýmy: Petra Krčmářová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Režie: David Šiktanc.
Poslední uvedení: květen 2016.
Poslední uvedení: květen 2016.
Michal Čapka, Petr Panzenberger, Zuzana Truplová, Šimon Krupa, Tereza Cisovská, Pavla Dostálová, Alena Sasínová-Polarczyk, Vladislav Georgiev, Marek Cisovský, Josef Kaluža, Albert Čuba, Petra Kocmanová / Kristýna Krajíčková, Ondřej Malý, Kristýna Krajíčková / Eliška Adamovská, Anna Polcrová...
Celovečerní prvotina uznávaného klasika moderního dramatu, jenž do titulní postavy promítl i některé vlastní rysy. Básník a lyrik Baal, který se vysmívá společnosti a její morálce, se pro snobskou smetánku stává zprvu velmi žádanou atrakcí, přinejmenším do chvíle, kdy začne „svádět“ svým hostitelům manželky. Baal svou zrůdností odpuzuje, ale zároveň nám dává provokativní možnost nahlédnout pod naši civilizační slupku. Tenhle geniální sprosťák totiž také odhaluje pravdu o nás samotných...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (6)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 80 %
29.12.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace vyniká zejména prvotřídní sehraností souboru a vynikajícími hereckými výkony, nad nimiž ještě trochu ční M. Čapka, který dokázal věrohodně podat postupný pád velkého bohéma a sobce a jeho přeměnu v lidskou trosku. Oceňuji, jak tvůrci přehledně odlišili postavy ztvárňované jedním hercem, což většinou bývá velký kámen úrazu. Působivé byly zejména scény sbližování Baala s přítelem Ekartem, díky jehož chování Baal aspoň zčásti poznává, co znamená být odmítán (zde náhle vynikne i jeho lidskost). N. Tempír dovedl scénicky oživit komorní prostor divadla, zaujala i střídmá projekce.
Lukáš Dubský 70 %
28.11.2015 | 1194 hodnocení
+ souhlasím
Brechtova celovečerní prvotina Baal je expresivní drama člověka, který se zřekl jakýchkoliv morálních hranic a jeho kroky jsou vedeny jen poživačností a sebezbožštěním. Nesnadno uchopitelný text se v Aréně povedlo přetavit ve svižnou a herecky silnou inscenaci. M.Čapka je v titulní roli dostatečně démonický, ale nechybí mu lidská stránka. Divák sleduje Baalovo počínání a logicky by mu měl být tento antihrdina odporný. Jenže Baal je svým zvráceným způsobem neodolatelný. Jeho bezuzdnost láká a odkrývá nitro člověka zbaveného všech společenských konvencí. Skrývá se tohle všechno v každém z nás? (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ondra K. 10 %
23.5.2015 | 34 hodnocení
+ souhlasím
V této hře nejvíce chybí přestávka, během které by bylo možné z divadla prchnout.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.