Zpráva
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru na jednom z jevišť Národního divadla Brno, v Redutě. V režii Štěpána Pácla se diváci mohou těšit na 3 hvězdy mužského souboru Činohry NdB – Petra Kubese, Petra Bláhu a Pavla Čeňka Vaculíka.
Yasmina Reza se po prvních literárních pokusech stala v roce 1994 celosvětovou hvězdou právě díky komedii Obraz. Ta se i v České republice stala nesmírně populární a dočkala se mnoha uvedení. Pojednává o věcech naprosto zásadních, univerzálních a srozumitelných napříč jednotlivými kulturami.
„Ta hra je excelentně napsaná, chytře a vtipně. Nemůže nic ztratit ani po třiceti letech, protože ji Yasmina Reza nepsala jen proto, aby byla vtipná. V té hře jde o hodně, o to, jestli se podaří zachránit přátelství. Jsou asi opravdu jen dvě věci, na kterých v životě záleží: rodina a přátelé. Přijít o jedno z nich je jako ztratit půlku života,“ vyjadřuje se ke hře a k jejímu poselství kmenový režisér Národního divadla Brno Štěpán Pácl. Zkoušení probíhalo zcela atypicky a mimo zavedené zvyklosti NdB. První čtená zkouška se udála v Domě umění města Brna už v září loňského roku a zkoušení nebylo koncentrované do obvyklých 6 týdnů, ale prolínalo se celou sezonou. Takže představitelé tří kamarádů měli hodně času dostat se Markovi, Borisovi a Ivanovi po kůži.
Zápletka Obrazu je jednoduchá. Boris si koupí za 200 000 euro bílý obraz s bílými proužky. Marek s touto koupí nesouhlasí a tvrdí, že celé pořízení obrazu je pouze projevem snobismu. A chudák Ivan se mezi nimi snaží lavírovat, protože kamarádství je to jediné, co ho drží nad vodou.
Yasmina Reza nejen že napsala hru nesmírně vtipnou a živou, ale zároveň použila chytrý způsob práce s jazykem. Použitím prázdných slovních konstrukcí a slovních stereotypů Reza „odhaluje člověka jako někoho, kdo se sice tváří, že dokonale rozumí okolnímu světu a dokáže se ho jazykem zmocňovat, ale ve skutečnosti se projevuje jako někdo, kdo se nedokáže vyznat ani sám v sobě“, charakterizuje autorčin styl Štěpán Pácl. A pokračuje: „Yasmina Reza je velmi rafinovaná a velmi chytrá autorka, kombinací trefně volených slov dovádí své postavy do neuvěřitelně komických situací. Ale s pochopením, takže se smějeme a pláčeme zároveň.“
Jednoduchou a funkční scénografii vytvořil scénograf a umělecký šéf Divadla Spejbla a Hurvínka David Janošek. Nechal tak vyniknout to, co je na celé inscenaci nejdůležitější. Chemii mezi Petrem Kubesem, Pavlem Čeňkem Vaculíkem a Petrem Bláhou.
-----
Premiéra 26. 4. v 19:00 v divadle Reduta
Překlad: Michal Lázňovský
Režie: Štěpán Pácl
Asistentka režie: Martina Náhlíková
Dramaturgie: Vít Kořínek
Scéna a kostýmy: David Janošek
Jazyková spolupráce: Eva Spoustová
Osoby a obsazení:
Marek - Petr Kubes
Boris - Pavel Čeněk Vaculík
Ivan - Petr Bláha
zdroj zprávy: Petr Tlustý
Yasmina Reza se po prvních literárních pokusech stala v roce 1994 celosvětovou hvězdou právě díky komedii Obraz. Ta se i v České republice stala nesmírně populární a dočkala se mnoha uvedení. Pojednává o věcech naprosto zásadních, univerzálních a srozumitelných napříč jednotlivými kulturami.
„Ta hra je excelentně napsaná, chytře a vtipně. Nemůže nic ztratit ani po třiceti letech, protože ji Yasmina Reza nepsala jen proto, aby byla vtipná. V té hře jde o hodně, o to, jestli se podaří zachránit přátelství. Jsou asi opravdu jen dvě věci, na kterých v životě záleží: rodina a přátelé. Přijít o jedno z nich je jako ztratit půlku života,“ vyjadřuje se ke hře a k jejímu poselství kmenový režisér Národního divadla Brno Štěpán Pácl. Zkoušení probíhalo zcela atypicky a mimo zavedené zvyklosti NdB. První čtená zkouška se udála v Domě umění města Brna už v září loňského roku a zkoušení nebylo koncentrované do obvyklých 6 týdnů, ale prolínalo se celou sezonou. Takže představitelé tří kamarádů měli hodně času dostat se Markovi, Borisovi a Ivanovi po kůži.
Zápletka Obrazu je jednoduchá. Boris si koupí za 200 000 euro bílý obraz s bílými proužky. Marek s touto koupí nesouhlasí a tvrdí, že celé pořízení obrazu je pouze projevem snobismu. A chudák Ivan se mezi nimi snaží lavírovat, protože kamarádství je to jediné, co ho drží nad vodou.
Yasmina Reza nejen že napsala hru nesmírně vtipnou a živou, ale zároveň použila chytrý způsob práce s jazykem. Použitím prázdných slovních konstrukcí a slovních stereotypů Reza „odhaluje člověka jako někoho, kdo se sice tváří, že dokonale rozumí okolnímu světu a dokáže se ho jazykem zmocňovat, ale ve skutečnosti se projevuje jako někdo, kdo se nedokáže vyznat ani sám v sobě“, charakterizuje autorčin styl Štěpán Pácl. A pokračuje: „Yasmina Reza je velmi rafinovaná a velmi chytrá autorka, kombinací trefně volených slov dovádí své postavy do neuvěřitelně komických situací. Ale s pochopením, takže se smějeme a pláčeme zároveň.“
Jednoduchou a funkční scénografii vytvořil scénograf a umělecký šéf Divadla Spejbla a Hurvínka David Janošek. Nechal tak vyniknout to, co je na celé inscenaci nejdůležitější. Chemii mezi Petrem Kubesem, Pavlem Čeňkem Vaculíkem a Petrem Bláhou.
-----
Premiéra 26. 4. v 19:00 v divadle Reduta
Překlad: Michal Lázňovský
Režie: Štěpán Pácl
Asistentka režie: Martina Náhlíková
Dramaturgie: Vít Kořínek
Scéna a kostýmy: David Janošek
Jazyková spolupráce: Eva Spoustová
Osoby a obsazení:
Marek - Petr Kubes
Boris - Pavel Čeněk Vaculík
Ivan - Petr Bláha
zdroj zprávy: Petr Tlustý
Další zprávy
Východočeské divadlo Pardubice v příští sezóně uvede sedm premiér
(Východočeské divadlo Pardubice, 13.5.2024)
Individuální pandemie Clémenta a Laury. V MeetFactory vzplane Oheň Marie Pourchet.
(MeetFactory, 9.5.2024)
Vzlet na konci května představí premiéru inscenace Kytice, my homeland, která vychází z textů K. J. Erbena. Hlavní roli matky ztvární Michal Kern.
(Vzlet, 9.5.2024)
Nová inscenace Naivního divadla zavede diváky až do dalekého pohoří Himálaj
(Naivní divadlo Liberec, 6.5.2024)
Brněnská nezávislá divadla
(2.5.2024)