Zpráva
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském Divadle v Dlouhé od 12. do 17. dubna, vidělo 2 250 převážně dětských diváků a návštěvnost dosáhla 92,3 %. Festival Dítě v Dlouhé je soutěžní přehlídka mimopražských divadel a letošní ročník má rovnou tři oceněné...
Cenu Jana Borny, která je hlavní cenou festivalu, získala inscenace Naivního divadla Liberec v režii Michaely Homolové Červený balónek. Tuto cenu uděluje festivalová porota, letos ve složení: dramaturg a lektor Luděk Horký, režisér a dramaturg Ivo Kristián Kubák a mecenáška umění Veronika Winklerová. Rozhodnutí poroty zdůvodnil Luděk Horký: Odborná porota uděluje Cenu Jana Borny inscenaci Naivního divadla v Liberci Červený balónek za to, jak citlivě a přitom naléhavě zprostředkovává dětem předškolního věku témata samoty a přátelství, jak působivě zpracovává atmosféru betonového města a nebojí se předat nejmladším divákům ani takové pocity, jako jsou smutek, stesk či úzkost, čímž skvěle rozvíjí jejich emoční inteligenci. Inscenace vzniklá volně na motivy filmu Alberta Lamorisse z roku 1956 je velmi současná a hlavně hravá. Překvapuje účelnou jednoduchostí a něžnou průzračností své nezaměnitelné poetiky.
Porota se rozhodla udělit i Zvláštní cenu, a to inscenaci brněnského Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? v režii Terezy Karpianus. Toto rozhodnutí odůvodnil Ivo Kristián Kubák: Inscenace Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? režisérky Terezy Karpianus si vytyčila nelehký cíl: demytizovat a odidealizovat národní poklad, Obrazy venkovského života neboli Babičku Boženy Němcové. Brněnští na to jdou nadmíru chytře, nikoli skrze pramáti rodu, ale skrze její vnoučata a slepice, a také skrze výraznou až karikaturní výpravu. Inscenace román dekomponuje na několik klíčových vzpomínek a snahu o jejich reinterpretaci, doplněnou v závěru osobními dokumentárními vstupy hereček a herců o jejich vlastních babičkách. Nenásilně do děje vtahují mladé diváky a nejeden příběh nebo vzpomínka pronesená na jevišti vzbuzuje silný ohlas v hledišti. Celkově jde o velmi zdařilou kombinaci dokumentárního divadla pro děti s přidanou hodnotou pokusu o nový výklad Babičky v kontextu současných společenských témat.
Vítězem diváckého hlasování a držitelem Ceny Dítko se stala inscenace Malého divadla z Českých Budějovic Karkulka vrací úder v režii Janka Lesáka.
Festivalový program byl o víkendu určen divákům již od tří let a jejich dospělému doprovodu, ve všední dny pak vedle veřejnosti také školním kolektivům a členům Klubu mladých diváků. Hravým doplňkem letošního ročníku byla rozšířená realita, v níž ožily vybrané ilustrace Kateřiny Illnerové.
zdroj zprávy: Karla Štěpánová
Cenu Jana Borny, která je hlavní cenou festivalu, získala inscenace Naivního divadla Liberec v režii Michaely Homolové Červený balónek. Tuto cenu uděluje festivalová porota, letos ve složení: dramaturg a lektor Luděk Horký, režisér a dramaturg Ivo Kristián Kubák a mecenáška umění Veronika Winklerová. Rozhodnutí poroty zdůvodnil Luděk Horký: Odborná porota uděluje Cenu Jana Borny inscenaci Naivního divadla v Liberci Červený balónek za to, jak citlivě a přitom naléhavě zprostředkovává dětem předškolního věku témata samoty a přátelství, jak působivě zpracovává atmosféru betonového města a nebojí se předat nejmladším divákům ani takové pocity, jako jsou smutek, stesk či úzkost, čímž skvěle rozvíjí jejich emoční inteligenci. Inscenace vzniklá volně na motivy filmu Alberta Lamorisse z roku 1956 je velmi současná a hlavně hravá. Překvapuje účelnou jednoduchostí a něžnou průzračností své nezaměnitelné poetiky.
Porota se rozhodla udělit i Zvláštní cenu, a to inscenaci brněnského Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? v režii Terezy Karpianus. Toto rozhodnutí odůvodnil Ivo Kristián Kubák: Inscenace Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? režisérky Terezy Karpianus si vytyčila nelehký cíl: demytizovat a odidealizovat národní poklad, Obrazy venkovského života neboli Babičku Boženy Němcové. Brněnští na to jdou nadmíru chytře, nikoli skrze pramáti rodu, ale skrze její vnoučata a slepice, a také skrze výraznou až karikaturní výpravu. Inscenace román dekomponuje na několik klíčových vzpomínek a snahu o jejich reinterpretaci, doplněnou v závěru osobními dokumentárními vstupy hereček a herců o jejich vlastních babičkách. Nenásilně do děje vtahují mladé diváky a nejeden příběh nebo vzpomínka pronesená na jevišti vzbuzuje silný ohlas v hledišti. Celkově jde o velmi zdařilou kombinaci dokumentárního divadla pro děti s přidanou hodnotou pokusu o nový výklad Babičky v kontextu současných společenských témat.
Vítězem diváckého hlasování a držitelem Ceny Dítko se stala inscenace Malého divadla z Českých Budějovic Karkulka vrací úder v režii Janka Lesáka.
Festivalový program byl o víkendu určen divákům již od tří let a jejich dospělému doprovodu, ve všední dny pak vedle veřejnosti také školním kolektivům a členům Klubu mladých diváků. Hravým doplňkem letošního ročníku byla rozšířená realita, v níž ožily vybrané ilustrace Kateřiny Illnerové.
zdroj zprávy: Karla Štěpánová
Další zprávy
Brněnská nezávislá divadla
(2.5.2024)
Olomoucká činohra uvede světovou premiéru muzikálu ELA! Autoři v něm vzdávají hold první dámě motorsportu Elišce Junkové
(Moravské divadlo Olomouc, 30.4.2024)
Divadlo FESTE přiveze z Ukrajiny Žal. Inscenaci o smutku, nenávisti, válce, depresi i úzkostech - a především o mladých…
(Divadlo Feste, 25.4.2024)