Zpráva
Nekonečná báseň o prvotním hříchu
vydáno: 12.2.2020
První činoherní premiérou Městského divadla Brno v roce 2020 bude jevištní báseň o prvotním hříchu Johna Miltona Ztracený ráj s podtitulem (zpráva o člověku), v hlavních rolích s Petrem Štěpánem a Zdeňkem Junákem. Režie i celková nová dramatizace připadla hostujícímu režisérovi Dodo Gombárovi (v MdB má na kontě úspěšnou inscenaci Žítkovské bohyně (krev je krev) či legendární Vlasy.
Ztracený ráj je právem považován za jedno z nejvýznamnějších děl světové literatury. Jedná se o rozsáhlou, dvanáct knih čítající epickou báseň geniálního anglického básníka Johna Miltona, která bývá svým významem přirovnávána k Homérově Odysseji. Milton pracoval na svém nejrozsáhlejším díle asi od roku 1658, během té doby dokonce přišel o zrak a závěrečné části tak diktoval již zcela slepý. Ztracený ráj poprvé vyšel v roce 1667 a i poté byl svým autorem ještě několikrát upravován. V roce 1723 byl katolickou církví zařazen na Index zakázaných knih, ze kterého byl vyškrtnut až v roce 1900.
Náš příběh začíná v pekle, kde se Satan – hlavní protagonista a vlastně vypravěč celého eposu – a jeho následovníci vzpamatovávají z porážky ve válce vedené proti Bohu. Satan jim říká o stvoření nového světa a nového druhu bytostí dle dávného proroctví. Lidem, tedy Evě a Adamovi, je v ráji zakázáno jediné – jísti ze Stromu poznání. Satan se vydává na pouť rájem, kde převtělen za hada svede Evu k prvnímu hříchu. Bůh posílá svého Syna soudit viníky – Eva s Adamem jsou vyhnáni z ráje...
Celé vyprávění odkazuje ke starozákonní knize Genesis, k vyhnání člověka z ráje Bohem poté, co byla porušena smlouva, poté, co člověk naváděn pokušením, příslibem rozkoše a poznání podlehne. Nejen Miltonova báseň, ale i tato inscenace klade množství otázek. Co pro nás dnes znamená ten opravdový ráj, o který jsme přišli? Nemá i dnešní člověk neustálou potřebu podléhat falešným hlasům, falešným výhodám, chvilkovému blahobytu, na úkor přirozené úmluvy se svým svědomím, nebo prostě jen se svým jasným a čistým přesvědčením o tom, co je dobré a co zlé? A na druhé straně, jak rozpoznat zlo, když je zahalené zlatým závojem, svůdným úsměvem nebo okamžitým „polechtáním“ ega?
Epos tázající se po kořenech lidského zla a hříchu je psán blankversem, ovšem v inscenaci promluví starozákonní postavy jako Bůh, Satan, Adam, Eva či archandělé Gabriel a Michael i ryze současným jazykem, jako postavy se současnými problémy, pochybnostmi, touhami i slabostmi.
Je vůbec možné, aby člověk moderního věku dokázal připustit ještě možnost ztišení, pokorného vhledu do svých vlastních selhání, ve kterých lze najít cestu ke skutečnému štěstí? Zamyslet se nad stavem světa i sebe sama? Zcela určitě ano. Musíme ale začít od začátku.
I přes jistou náročnost původního textu se režisér a dramatizátor Dodo Gombár neobává, že budou diváci textu či inscenaci samotné špatně rozumět, protože se ve své dramatizaci snažil tlumočit spíše témata, než jazyk. Ztracený ráj (zpráva o člověku) podle něj bude druh inscenace, která vyžaduje výraznou osobní spoluúčast. „Klademe před publikum možnost účastnit se dialogu, který může být obohacující i nečekaný. Je přece krásné věrné publikum překvapit, nanovo inspirovat, vyzvat k myšlenkám, které nejsou každodenní,“ motivuje a vybízí Dodo Gombár, který inscenaci představí ve světové premiéře 15. a 16. února 2020 na jevišti Činoherní scény Městského divadla Brno, v kostýmech a ve scéně Evy Jiřikovské a s hudbou Davida Rottera, na pohybové stránce spolupracoval Ján Ševčík. V hlavních rolích uvidí diváci Petra Štěpána jako Satana, Zdeňka Junáka jako Boha, Barboru Goldmannovou v roli Evy, Jana Brožka jako Adama a mnohé další.
zdroj zprávy: Lenka Kováříková
Ztracený ráj je právem považován za jedno z nejvýznamnějších děl světové literatury. Jedná se o rozsáhlou, dvanáct knih čítající epickou báseň geniálního anglického básníka Johna Miltona, která bývá svým významem přirovnávána k Homérově Odysseji. Milton pracoval na svém nejrozsáhlejším díle asi od roku 1658, během té doby dokonce přišel o zrak a závěrečné části tak diktoval již zcela slepý. Ztracený ráj poprvé vyšel v roce 1667 a i poté byl svým autorem ještě několikrát upravován. V roce 1723 byl katolickou církví zařazen na Index zakázaných knih, ze kterého byl vyškrtnut až v roce 1900.
Náš příběh začíná v pekle, kde se Satan – hlavní protagonista a vlastně vypravěč celého eposu – a jeho následovníci vzpamatovávají z porážky ve válce vedené proti Bohu. Satan jim říká o stvoření nového světa a nového druhu bytostí dle dávného proroctví. Lidem, tedy Evě a Adamovi, je v ráji zakázáno jediné – jísti ze Stromu poznání. Satan se vydává na pouť rájem, kde převtělen za hada svede Evu k prvnímu hříchu. Bůh posílá svého Syna soudit viníky – Eva s Adamem jsou vyhnáni z ráje...
Celé vyprávění odkazuje ke starozákonní knize Genesis, k vyhnání člověka z ráje Bohem poté, co byla porušena smlouva, poté, co člověk naváděn pokušením, příslibem rozkoše a poznání podlehne. Nejen Miltonova báseň, ale i tato inscenace klade množství otázek. Co pro nás dnes znamená ten opravdový ráj, o který jsme přišli? Nemá i dnešní člověk neustálou potřebu podléhat falešným hlasům, falešným výhodám, chvilkovému blahobytu, na úkor přirozené úmluvy se svým svědomím, nebo prostě jen se svým jasným a čistým přesvědčením o tom, co je dobré a co zlé? A na druhé straně, jak rozpoznat zlo, když je zahalené zlatým závojem, svůdným úsměvem nebo okamžitým „polechtáním“ ega?
Epos tázající se po kořenech lidského zla a hříchu je psán blankversem, ovšem v inscenaci promluví starozákonní postavy jako Bůh, Satan, Adam, Eva či archandělé Gabriel a Michael i ryze současným jazykem, jako postavy se současnými problémy, pochybnostmi, touhami i slabostmi.
Je vůbec možné, aby člověk moderního věku dokázal připustit ještě možnost ztišení, pokorného vhledu do svých vlastních selhání, ve kterých lze najít cestu ke skutečnému štěstí? Zamyslet se nad stavem světa i sebe sama? Zcela určitě ano. Musíme ale začít od začátku.
I přes jistou náročnost původního textu se režisér a dramatizátor Dodo Gombár neobává, že budou diváci textu či inscenaci samotné špatně rozumět, protože se ve své dramatizaci snažil tlumočit spíše témata, než jazyk. Ztracený ráj (zpráva o člověku) podle něj bude druh inscenace, která vyžaduje výraznou osobní spoluúčast. „Klademe před publikum možnost účastnit se dialogu, který může být obohacující i nečekaný. Je přece krásné věrné publikum překvapit, nanovo inspirovat, vyzvat k myšlenkám, které nejsou každodenní,“ motivuje a vybízí Dodo Gombár, který inscenaci představí ve světové premiéře 15. a 16. února 2020 na jevišti Činoherní scény Městského divadla Brno, v kostýmech a ve scéně Evy Jiřikovské a s hudbou Davida Rottera, na pohybové stránce spolupracoval Ján Ševčík. V hlavních rolích uvidí diváci Petra Štěpána jako Satana, Zdeňka Junáka jako Boha, Barboru Goldmannovou v roli Evy, Jana Brožka jako Adama a mnohé další.
zdroj zprávy: Lenka Kováříková
Další zprávy
PRAŽSKÉ KŘIŽOVATKY 2024
(Národní divadlo, 30.5.2024)
Bratři Formanové v Praze uvedou světovou premiéru Ptačího sněmu s celou řadou vizuálních efektů
(Divadlo bratří Formanů, 30.5.2024)
Tady a teď. Pohybový stand-up uměleckého dua B&B bude mít premiéru na Švestkovém dvoře.
(ProFitArt, 29.5.2024)
Frankenstein – inscenace na motivy kultovního románu Mary Shelleyové o dualitě stvořitele a potomstva, ženy a muže, života a smrti
(Městská divadla pražská, 28.5.2024)
Autorská adaptace knihy Olgy Tokarczuk ve Studiu Beseda
(Klicperovo divadlo Hradec Králové, 28.5.2024)
„Letos letí Loutky!“ Divadlo loutek Ostrava představuje chystané premiéry
(Divadlo loutek, 27.5.2024)
Jihočeské divadlo končí sezónu v Českých Budějovicích a připravuje řadu site-specific projektů nejen v rámci festivalu Jižní Svéráz
(Jihočeské divadlo Č. Budějovice, 27.5.2024)
D21 zve na Havlovu Vernisáž
(Divadlo D21, 26.5.2024)