Zpráva
Novým uměleckým šéfem legendárního brněnského Divadla Husa na provázku se stává dramaturg Martin Sládeček. Dosavadní umělecká šéfka Anna Davidová divadlo opouští z důvodů ryze osobních, věnovat se teď bude očekávanému mateřství. K předání vedení tak dochází v rámci jednoho týmu, jenž před dvěma lety započal novou úspěšnou cestu Provázku směrem k progresivnímu a otevřenému divadelnímu domu.
„S radostí a pokorou chci dále rozvíjet naši společnou koncepci Provázku jako společensky angažovaného divadla se silnými lokálními kořeny a celorepublikovým renomé, kde se pozoruhodní tvůrci z různých uměleckých oborů v soustředěné atmosféře potkávají s výjimečně inspirativním a pracovitým hereckým souborem, a vést Provázek k vizi živoucího kulturního centra otevřeného takzvané periferii - lidem i tématům, která se aktuálně ocitají na okraji veřejného zájmu,” uvádí v jednom ze svých prvních komentářů nový umělecký šéf Martin Sládeček, jeden z nejvýraznějších a nejoceňovanějších tvůrců své generace. Sládeček je spolutvůrcem řady výjimečných inscenací (na Provázku např. Gadžové jdou do nebe), autorem či spoluautorem svérázných autorských adaptací (např. Don Quijote) a překladatelem z několika světových jazyků.
Dosavadní umělecká šéfka Anna Davidová ke svému působení na Zelném trhu uvádí: „I přes počáteční kontroverze se podařilo divadlo stabilizovat, a to jak provozně, tak umělecky. Podařilo se jej po všech směrech otevřít a jasně tak signalizovat a artikulovat jeho novou cestu. A to i přesto, že nám do slibného rozjezdu záhy vpadly pandemické okolnosti. Dramaturgický plán na následující sezonu je zajištěn a divadlo je po všech stránkách ve skvělé kondici, připraveno dále následovat svou misi: reflektovat naši současnost.” K budoucnosti Divadla Husa na provázku pak Davidová dodává: „Protože stojím o kontinuitu započaté cesty, s důvěrou svěřuji umělecké vedení divadla Martinu Sládečkovi, dosavadnímu dramaturgovi a člověku, který spolu se mnou novou tvář divadla od samotného začátku našeho působení utvářel."
Svým nekompromisním přístupem vytvořila Davidová v Divadle Husa na provázku prostředí, ve kterém se během krátkého času nahromadilo explozivní množství kreativní energie. Brněnští tvůrci věří, že tento nashromážděný a dosud nezúročený potenciál bude možné v nastávajících přívětivějších časech plně proměnit.
Volbu nového uměleckého šéfa podporuje také ředitel Centra experimentálního divadla, jehož součástí Divadlo Husa na provázku je, Miroslav Oščatka: „Přechod dramaturga Martina Sládečka na pozici uměleckého šéfa chápu jako suverénní strategický krok na cestě k ještě výraznějšímu dramaturgickému profilování divadla a k dalšímu otevírání Provázku různým tvůrcům a estetikám, na kterou se v lednu 2019 divadlo vydalo. Provázek tím potvrzuje trend v obsazování tohoto postu, který lze dnes sledovat v předních divadelních domech po celé Evropě.”
Nač se tedy mohou příznivci divadla v nadcházejících sezonách těšit? O dalším směřování má provázkovský tým pod vedením mladého dramaturga jasno: „Cítíme potřebu vytvářet nevšední divadelní zážitky mobilizující rovnoměrně cítění i myšlení. Svádět při nich dohromady nepravděpodobné skupiny lidí, propojovat a spojovat. Přispívat k soudržnosti společnosti, společně objevovat ohromující potenciál tvořivě komunikující pospolitosti a především – neztrácet humor,“ doplňuje své představy o dalším vývoji Provázku Sládeček, který do funkce uměleckého šéfa nastupuje k 1. červnu 2021.
Martin Sládeček
Narodil se v roce 1989 ve Frýdku-Místku. Divadelní dramaturgii vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v ateliéru prof. PhDr. Václava Cejpka. Po stážích na rakouské Universität Mozarteum Salzburg a v Českém centru v Berlíně nastoupil ještě během studií v roce 2015 na místo dramaturga činohry Národního divadla Brno, vedené tehdy nově režisérem Martinem Františákem. Právě v Mahenově divadle, na větší ze dvou scén činohry NdB, debutoval také jako autor – hrou Otvírání studánek Alfréda Radoka v režii J. A. Pitínského. V roce 2017 přijal nabídku Doda Gombára, tehdejšího uměleckého šéfa Švandova divadla na Smíchově, kde jako dramaturg působil až do svého angažmá na Provázku. Na svém kontě má řadu inscenací i mezinárodních divadelních projektů, je také autorem her, dramatizací a překladů dramatických textů. Je nositelem Ceny spolkové země Salcbursko (Der Salzburgpreis) za rok 2012 a Ceny Evalda Schorma za rok 2013.
zdroj zprávy: Barbora Olšanová
„S radostí a pokorou chci dále rozvíjet naši společnou koncepci Provázku jako společensky angažovaného divadla se silnými lokálními kořeny a celorepublikovým renomé, kde se pozoruhodní tvůrci z různých uměleckých oborů v soustředěné atmosféře potkávají s výjimečně inspirativním a pracovitým hereckým souborem, a vést Provázek k vizi živoucího kulturního centra otevřeného takzvané periferii - lidem i tématům, která se aktuálně ocitají na okraji veřejného zájmu,” uvádí v jednom ze svých prvních komentářů nový umělecký šéf Martin Sládeček, jeden z nejvýraznějších a nejoceňovanějších tvůrců své generace. Sládeček je spolutvůrcem řady výjimečných inscenací (na Provázku např. Gadžové jdou do nebe), autorem či spoluautorem svérázných autorských adaptací (např. Don Quijote) a překladatelem z několika světových jazyků.
Dosavadní umělecká šéfka Anna Davidová ke svému působení na Zelném trhu uvádí: „I přes počáteční kontroverze se podařilo divadlo stabilizovat, a to jak provozně, tak umělecky. Podařilo se jej po všech směrech otevřít a jasně tak signalizovat a artikulovat jeho novou cestu. A to i přesto, že nám do slibného rozjezdu záhy vpadly pandemické okolnosti. Dramaturgický plán na následující sezonu je zajištěn a divadlo je po všech stránkách ve skvělé kondici, připraveno dále následovat svou misi: reflektovat naši současnost.” K budoucnosti Divadla Husa na provázku pak Davidová dodává: „Protože stojím o kontinuitu započaté cesty, s důvěrou svěřuji umělecké vedení divadla Martinu Sládečkovi, dosavadnímu dramaturgovi a člověku, který spolu se mnou novou tvář divadla od samotného začátku našeho působení utvářel."
Svým nekompromisním přístupem vytvořila Davidová v Divadle Husa na provázku prostředí, ve kterém se během krátkého času nahromadilo explozivní množství kreativní energie. Brněnští tvůrci věří, že tento nashromážděný a dosud nezúročený potenciál bude možné v nastávajících přívětivějších časech plně proměnit.
Volbu nového uměleckého šéfa podporuje také ředitel Centra experimentálního divadla, jehož součástí Divadlo Husa na provázku je, Miroslav Oščatka: „Přechod dramaturga Martina Sládečka na pozici uměleckého šéfa chápu jako suverénní strategický krok na cestě k ještě výraznějšímu dramaturgickému profilování divadla a k dalšímu otevírání Provázku různým tvůrcům a estetikám, na kterou se v lednu 2019 divadlo vydalo. Provázek tím potvrzuje trend v obsazování tohoto postu, který lze dnes sledovat v předních divadelních domech po celé Evropě.”
Nač se tedy mohou příznivci divadla v nadcházejících sezonách těšit? O dalším směřování má provázkovský tým pod vedením mladého dramaturga jasno: „Cítíme potřebu vytvářet nevšední divadelní zážitky mobilizující rovnoměrně cítění i myšlení. Svádět při nich dohromady nepravděpodobné skupiny lidí, propojovat a spojovat. Přispívat k soudržnosti společnosti, společně objevovat ohromující potenciál tvořivě komunikující pospolitosti a především – neztrácet humor,“ doplňuje své představy o dalším vývoji Provázku Sládeček, který do funkce uměleckého šéfa nastupuje k 1. červnu 2021.
Martin Sládeček
Narodil se v roce 1989 ve Frýdku-Místku. Divadelní dramaturgii vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v ateliéru prof. PhDr. Václava Cejpka. Po stážích na rakouské Universität Mozarteum Salzburg a v Českém centru v Berlíně nastoupil ještě během studií v roce 2015 na místo dramaturga činohry Národního divadla Brno, vedené tehdy nově režisérem Martinem Františákem. Právě v Mahenově divadle, na větší ze dvou scén činohry NdB, debutoval také jako autor – hrou Otvírání studánek Alfréda Radoka v režii J. A. Pitínského. V roce 2017 přijal nabídku Doda Gombára, tehdejšího uměleckého šéfa Švandova divadla na Smíchově, kde jako dramaturg působil až do svého angažmá na Provázku. Na svém kontě má řadu inscenací i mezinárodních divadelních projektů, je také autorem her, dramatizací a překladů dramatických textů. Je nositelem Ceny spolkové země Salcbursko (Der Salzburgpreis) za rok 2012 a Ceny Evalda Schorma za rok 2013.
zdroj zprávy: Barbora Olšanová
Další zprávy
Cabaret Calembour oslaví 15 let speciálním Kalavečerem na velké scéně Divadla pod Palmovkou
(Cabaret Calembour, 20.5.2024)
Studující katedry produkce pražské DAMU letos pořádají výroční, 30. ročník festivalu ZLOMVAZ
(Divadlo DISK, 20.5.2024)
Kafkův Proces - o neschopnosti se rozhodnout, v době, kdy se bez rozhodnutí nedá žít
(Divadlo Kolowrat, 16.5.2024)
NDM v sezoně 2024/25
(Národní divadlo moravskoslezské, 15.5.2024)