Městské divadlo Brno [Činoherní scéna]
Martin Walser
Všemocný pan Krott
Premiéra: 5.10.2013 | 2:30
Překlad: Jiří Stach. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek, Jiří Záviš. Scéna: Tomáš Rusín. Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová. Hudební spolupráce: Vojtěch Spurný. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: listopad 2015.
Poslední uvedení: listopad 2015.
Jan Mazák, Michal Isteník, Irena Konvalinová / Markéta Sedláčková, Lucie Zedníčková, Radka Coufalová, Vojtěch Blahuta, Viktor Skála, Rastislav Gajdoš
Černá komedie o „všemocném“ panu Krottovi, jenž už se může srovnávat pouze s Bohem, je satirickým podobenstvím o přežitém společenském systému, který ne a ne zemřít. Starý finanční magnát Krott tráví sklonek svého života na terase luxusního vysokohorského hotelu. Krottovým životním krédem vždy bylo, že se všechno musí vyplatit. A protože ví, že on už se světu nevyplácí, čeká na někoho, kdo by s ním konečně zúčtoval. Jeho odpůrci však k němu mají pořád příliš velký respekt...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
74 %
Uživatelé
64 %
kontroverzní inscenace (651.)
Hodnocení redakce
Jiří Koula 60 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Pavel Širmer 70 %
Michal Novák 70 %
Jan Pařízek 80 %
Iveta Novotná 90 %
Jiří Koula 60 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Pavel Širmer 70 %
Michal Novák 70 %
Jan Pařízek 80 %
Iveta Novotná 90 %
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
17.3.2014 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Ale jo, dobře odvedené řemeslo uznávám, jenže ta hra je v dnešní době notně vyčpělá a ve srovnání s realitou až dětsky naivní, v základních rysech je sice pravdivá dnes stejně jako před padesáti lety, jenže říká asi tolik, že auto jezdí rychle, protože má pod kapotou sílu sta koní. Je to sice pravda, ale zájemce o fungování automobilů neuspokojí.
Jiří Landa 70 %
30.1.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75% Krásná ukázka toho, že i text starý 50 let leze po pečlivé dram. úpravě a ve smysluplné režijní koncepci nastudovat tak, aby promlouval k dnešku. K tomu bylo nutné nalézt adekvátní obsazení herců, kteří by se dokázali přirozeně pohybovat ve zvolené groteskní stylizaci. O tom, co z lidí dokáží udělat peníze, jak jsou sami pro sebe středem světa či vesmíru, jak ztrácejí kontakt s realitou – nejen o tom všem se H. Burešové podařilo podat přesnou zprávu. Výtečné výkony trojice J. Mazák, M. Isteník a L. Zedníčková - její herecký talent několikaleté účinkování v zájezdovkách naštěstí nezničilo.
Lukáš Dubský 80 %
30.1.2014 | 1191 hodnocení
+ souhlasím
Složitý text, který by v rukou méně kvalitního inscenačního týmu mohl dopadnout bídně. V režii Hany Burešové je ovšem Krott chytrou zábavou, ve které se filozofické pasáže střídají se scénami plnými absurdní komiky. Dramaturgicky je to výborná volba, ačkoliv se jedná o text ze 60. let, jeho aktuálnost příliš neutrpěla. V hlavních rolích excelují Jan Mazák a především Michal Isteník.
Pavel Širmer 70 %
13.12.2013 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Promyšlená režijní koncepce. Správně vedení herci si s náročnými úkoly suverénně poradili, pomohla jim výrazná a celku výborně sloužící výtvarná stylizace. Osobně mě zaujalo zejména zobrazení uzavřenosti světů vládnoucích a bohatých, jejich odtržení od reality, povýšená bezohlednost bez hranic vůči „poddaným“ a také vystižení jejich osamělosti a neštěstí v přepychu. Myšlenky hry narůstají na aktuálnosti. Stavba textu je však přece jen poněkud zastaralejší a diváci se musejí vypořádávat s obtížnější stravitelností. Ale inscenační zpracování a zajímavá dramaturgická volba si zasluhují pozornost.
Michal Novák 70 %
9.12.2013 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato filozofická groteska pregnantně pojmenovává, proč se společenské systémy zaseknou vždy, kdy je potřeba něco změnit. Myšlení lidí je setrvačník poháněný zbytnělou loajalitou a připosražeností vůči zahnilému systému, své sehraje i pachtění za vlastním prospěchem. Bezvýchodný stav rozehraný na modelu soužití osmi bizarních figur baví, i když hře je padesát let (a úplně pro každého její styl není). Je proto velmi šťastné, že téma hry je převedeno spíše do obecné roviny a se zaujetím labužníka je akcentován její absurdní humor. K tomu tři (Isteník, Mazák, Zedníčková) skvělé herecké výkony.
Jan Pařízek 80 %
8.12.2013 | 925 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi dobrá absurdní groteska. Místy trochu náročnější jak textově tak na nějaké hlubší porozumění, takže věřím, že každému se toto zase tolik líbit nemusí. Ale já jsem se rozhodně nenudil. A nejen to, hra přináší mnohem více než jen pouhé pobavení. Nelze nepochválit výtečné herecké výkony, především pak M. Isteník, L. Zedníčková a J. Mázak. Zahráli opravdu skvěle. 77%
Iveta Novotná 90 %
7.10.2013 | 21 hodnocení
(+1)
Martin Walser, Všemocný pan Krott, Hana Burešová, perfektní obsazení a jemný černý humor... To všechno dělá z první činoherní premiéry MdB událost sezóny 2013/2014 a jednu z nejlepších inscenací, kterou má divadlo na svém repertoáru.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Adele 100 %
25.3.2014 | 46 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi podařená černá komedie, i její podtitul je originální - Rekviem za nesmrtelného. Znuděný finančník Krott, který vlastní skoro všechno na světě, se už může rovnat podle svých slov snad jen s Bohem. Rozehrává se tak naprosto bizarní příběh, kdy Krott hledá někoho, kdo má odvahu s ním definitivně skoncovat a to podle jeho hesla - Odstranit vše, co se už nerentuje... Úžasné jsou scény s odborovým předákem. Ani se mi nechce věřit, že hra vznikla před 50 lety. Výborný Michal Isteník a Jan Mazák.
Eva123 60 %
24.2.2014 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Všemocný pan Krott za necelých pět měsíců od premiéry zjevně ztratila svůj popremiérový pel, takže člověka příliš nenadchla. Pěkná byla proměna syna Jendy v číšníka Jendu v závěru hry v podání Vojtěcha Blahuty.
Candie254 50 %
18.2.2014 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Kuriózní představení. Úplně jsem se nenudila, ale často mě to nebavilo a dívat se na rozklepané herečky více jak dvě hodiny bylo trošku vyčerpávající. Výborný výkon podal jako obvykle Michal Isteník.
Sherly 60 %
8.2.2014 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Herečky skvělé, scéna bavila, ale kolikrát jsme se na sobě v divadle podívali... jakože to myslí vážně?! jsem se nedopočítala... :D
Prsi 60 %
21.12.2013 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Viděli jsme v Praze v Dlouhé. Herci zvyklí na větší sály, takže občas trošku moc hlasití. Jinak ale skvělí. Pány Isteníka a Mazáka si rozhodně budu pamatovat. Bohužel jsem tomu občas moc nerozuměl. Bylo tam hodně myšlenek, možná by bylo lepší jít jen po některých, představení by pak bylo přehlednější a srozumitelnější.
Janebova 80 %
15.12.2013 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Perfektní herecké výkony. Brilantní komedie s nevtiravym a inteligentnim humorem. Některé scény a herecké monology vás doslova primrazi k sedacce.
Mart 70 %
15.12.2013 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Viděl jsme v Praze, rozhodně zajímavéa nenudil jsme se, některé herecké výkony moc fajn. Je to ale spíše kuriozita a jako takovou je vhodné ji brát. Některé nápady skvělé, klasická H. Burešová
Guildenstern 70 %
11.12.2013 | 461 hodnocení
+ souhlasím
ty můj vlku! :-)) dílo z roku 63, přeloženo 67, nyní česká premiéra. docela crazy podívaná, ta hra je prostě zvláštní... myslím, že dostat to rukou někdo méně talentovaný než H. Burešová, mohlo se to dost snadnou rozsypat anebo nudit. tady ovšem byli herci dobře vedeni a zvolena vhodná stylizace jednotlivých figur. mě to bavilo sledovat, akorát moc nevím, co si o tom obsahu myslet... nějaké myšlenkové pozadí tam je, ale nepřišlo mi zrovna třikrát rafinované, hluboké, zřejmě nejde o autorovo vrcholné dílo
Vitounek 80 %
9.12.2013 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Nakonec jsem se u představení zasmál mnohem víc, než jsem čekal... moc se mi líbil čišník Michala Isteníka...
Vladimír Rogalewicz 30 %
8.12.2013 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Nuda, nuda, nuda... taková nuda, že překryje jakékoli režisérské nápady (a není jich tam málo) i herecké výkony. Typický příklad německého intelektualismu. U nás dramaturgický omyl. (Divadlo v Dlouhé, Praha, 8.12.2013)
Janis 90 %
23.11.2013 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Velmi koncentrované, groteskně inscenované divadlo, přesná režie, výborné a velmi vyrovnané herectví. Moc mě bavila působivá trojice "starých maškar," odlehčené detaily scény, velmi instruktivní kresba mezilidských vztahů... vlastně všichni herci hráli dost zdatně.
Bizarní groteska nemá slabá místa. Jedinou slabinou snad může být myšlenková vzdálenost autora našemu dnešnímu světu a tedy složitější možnost (pro nás) porozumět odtažitějšímu textu. Mě ale režie i herci celou dobu drželi v napětí.
Moc mě těší uvádění takových zapadlých her. Dobrá práce.
A dobrý přípis od M. Uhdeho v blogu.
Bizarní groteska nemá slabá místa. Jedinou slabinou snad může být myšlenková vzdálenost autora našemu dnešnímu světu a tedy složitější možnost (pro nás) porozumět odtažitějšímu textu. Mě ale režie i herci celou dobu drželi v napětí.
Moc mě těší uvádění takových zapadlých her. Dobrá práce.
A dobrý přípis od M. Uhdeho v blogu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.