A studio Rubín
Alois Mrštík, Vilém Mrštík, Petr Kolečko, Daniel Špinar
Kauza Maryša
Premiéra: 14.12.2011 | 1:00x
Dramaturgie: Petr Kolečko. Kostýmy: Terezie Dvořáková. Scéna a režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: listopad 2013.
Poslední uvedení: listopad 2013.
Moderní hra inspirovaná proslulým českým klasickým dramatem. Obilnice po nebožtíkovi Lízalovi již příliš nevynáší, a tak je potřeba prodávat v Praze. Vdova Lízalová chce dát svou dceru Maryšu za ženu protřelému pražskému manažerovi Vávrovi. Maryša se ale nechce stát pražskou zelenou vdovou, miluje přece Francka a chtěla by hrát na housle...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
56 %
Uživatelé
63 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 40 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavla Haflantová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 50 %
Jan Pařízek 60 %
Lukáš Holubec 40 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavla Haflantová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 50 %
Jan Pařízek 60 %
Volby
Hodnocení (24)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
13.11.2013 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
Kolečkův text opět vtipně rozvíjí a domýšlí osudy hrdinů klasického dramatu bratrů Mrštíkových. Hodně se tentokrát staví na kontrastu mezi Prahou a moravským venkovem. Jenže tenhle kontrast je vytvořen poněkud násilně. Poslední díl z trilogie Kauz ukazuje, že se tento koncept již pomalu vyčerpává, ale přesto nabízí slušnou porci zábavy, i když tentokrát bez nějaké výraznější pointy.
Pavla Haflantová 60 %
3.2.2012 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Takto by se mohla Maryša odehrát dnes. Nebo také ne.
Jediný charakter, který zůstal více méně nedotčen (oproti postavám pánů Mrštíků) je Maryši matka (pomineme-li skutečnost, že původně to byl otec).
Jednání samotné Maryši je tedy ve finále původní v činu (trávení), ale naprosto odlišné v motivaci a Janě Strykové se povedlo tento posun zahrát na jedničku.
Jediný charakter, který zůstal více méně nedotčen (oproti postavám pánů Mrštíků) je Maryši matka (pomineme-li skutečnost, že původně to byl otec).
Jednání samotné Maryši je tedy ve finále původní v činu (trávení), ale naprosto odlišné v motivaci a Janě Strykové se povedlo tento posun zahrát na jedničku.
Pavel Širmer 60 %
2.2.2012 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Završení trilogie čerpající z klasických látek o velkých ženských hrdinkách, jejichž osudy jsou implantovány na současnost. I když se mi Kauza Médeia líbila více, Maryšu jsem necítil jako výrazný propad. Další zábavná hříčka. Posun se podařil i zde, ocenil jsem řadu nápadů. Soudím, že tak nějak by se osudy Maryši a lidí kolem dnes mohly odvíjet a dopadnout. V Kolečkových textech má důležité místo humor, u jeho Maryši ho bylo méně, což bylo jistě ovlivněno i tématem. Slabinu inscenace vidím ve značném kolísání energie, která se střídavě objevovala a zase vyprchávala. Herecké výkony skvělé.
Jiří Landa 50 %
1.2.2012 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Závěrečná část rubínovské trilogie „Kauz“ ze současnosti mě zaujala nejméně. Jak všechny tři inscenace pojí skvělé maximalistické herecké výkony, z nichž tentokrát zaujaly zejména J. Stryková a Z. Stavná, totéž už se nedá říci o úrovni textu, jenž na mě působil značně "nedodělaně". Výchozí nápad učinit z Maryši „zelenou vdovu“ byl skvělý, jenže už nebyl dostatečně zpracován. Režisér perfektně pojal scénu s rozbalováním dárků, při čemž hrála skladba, kterou považuji za výtečný bonus představení.
Helena Grégrová 60 %
31.1.2012 | 1726 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, trefný výběr hudby, funkční scéna, vtipné narážky střídají občas i ty mírně mrazivější.. ..leč - jak je již řečeno v ostatních komentářích - chybí tomu zkrátka větší propracovanost a výsledný dojem zůstává opravdu, bohužel, téměř "polot(o)varový".
Jiří Koula 60 %
30.1.2012 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Ke Kauze Salome jsem napsal toto: "A to je vše? Kdyby se na tom zapracovalo (v mnoha ohledech), mohla by z toho být opravdu výborná inscenace."
Těžko bych našel trefnější shrnutí pro Kauzu Maryša, v obou případech inscenacím chybí nějaké ty minuty navíc, ale i obsah, jímž je naplnit.
To na jednu stranu budiž autorům připsáno k dobru (nesnažili se ušít plesové šaty z látky na noční košili), na druhou stranu je to prostě škoda, obě témata by si zasloužila dopracování do takového výpovědně kompaktního celku jako Kauza Médeia.
Těžko bych našel trefnější shrnutí pro Kauzu Maryša, v obou případech inscenacím chybí nějaké ty minuty navíc, ale i obsah, jímž je naplnit.
To na jednu stranu budiž autorům připsáno k dobru (nesnažili se ušít plesové šaty z látky na noční košili), na druhou stranu je to prostě škoda, obě témata by si zasloužila dopracování do takového výpovědně kompaktního celku jako Kauza Médeia.
Michal Novák 50 %
30.1.2012 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Třetí "kauza" stejně jako předchozí vrhá známou hrdinku z dramatické literatury do nemilosrdné současnosti. Maryša je frustrovanou „zelenou vdovou“ a vše dopadne, jak by asi dnes skutečně dopadlo, tedy nijak, bez gesta, bez principiální logiky. Spousta sympatických a vtipných rozehrávek baví diváky, avšak stejně jako u Salome pátráme po analýze a ptáme se, proč nám tvůrci opět předložili polotovar.
Jan Pařízek 60 %
28.1.2012 | 931 hodnocení
+ souhlasím
Maryša převedená do současnoti a dle mého názoru povedeně. Byť je to spíš sled zajímavých nápadů a scének dávajících dohromady jakýsi zkrácený děj Maryši. Více věcí by si zasloužilo šířeji rozvést a vytěžit z toho více. I přesto musím přiznat, že jsem se dobře bavil. Herecky zahrané velmi dobře. Obvzláště se mi líbila Zuzana Stavná. Scény s ní a Janou Strykovou patří k nejlepším v této inscenci.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zdeněk Malinský 60 %
13.11.2013 | 59 hodnocení
+ souhlasím
Úvodní halekačka Jany Strykové je něco, kvůli čemu byste si hru neměli nechat ujít. Škoda, že to nejlepší z večera je hned na úplném začátku. Nápad je zajímavý, žel nedotažený, vše zůstalo na půli cesty. Nucený humor, až moc chtěná satira (jako ve filmech rež.Soukupa). Když na Kauzu, tož raději Médeu, Maryšóóó.
Jirkan 70 %
18.4.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
17.4. 2013: Každá z Kauz v Rubínu má nějaký inspirační zdroj. Zde je to souboj mezi Prahou a Brnem, to je trochu málo, nedaří se to naplnit tolik, jako třeba v druhém dílu trilogie. Inscenace je navíc dost klipovitá a s "otevřeným" koncem, takže je to tak trochu "nahoru - dolů". Herecké výkony jsou pěkné, nejvíc mne zaujal O. Pavelka a Z. Stavná. Kolečko a Špinar opět mají text plný neuvěřitelných hlášek, škoda, že si je všechny nepamatuji. (Tak ještě musím na Salome, abych měl všechny...)
Robina-hoodova 10 %
8.3.2012 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Hrůza a děs. Autor ztotožňuje pojem "moderní" s pojmem "vulgární a nevkusný". Nemyslím, že to tak vždy musí být. Soulož na jevišti, výroky opilé Maryši typu "ukážeme chlapům p.ču" a další hnoje dokládají, kam až je autor schopen zajít v touze zavděčit se divákovi. Pod heslem "čím sprostší, tím lépe" se zcela ztrácí obsah a pointa příběhu. 10 bodů dávám jen proto, že představení je naštěstí dostatečně krátké na to, aby se divák nestihl pozvracet.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.