Rozhovor
Miusee zřejmě naposledy
vydáno: 2.10.2012, Kateřina Jírová
foto: foto z inscenace Miusee@poetrymusical: Jan Novák
foto: foto z inscenace Miusee@poetrymusical: Jan Novák
Letošní vyslovení Poct Festivalu ...příští vlna/next wave... v oblasti české divadelní alternativy, které se bude konat 5.10.2012 v Divadle Na zábradlí, bude provázet scénický koncert inspirovaný inscenací Miusee@poetrymusical. Inscenace měla premiéru 15. ledna 2011 v divadle Komedie. Jedním z tvůrců je Roman Zach, kterého jsme požádali o rozhovor.
Jak došlo ke spolupráci festivalu Next Wave a Vašeho tvůrčího týmu Miusee@poetrymusical?
Vladimír Hulec, kurátor festivalu Next Wave, chtěl již dříve zařadit naši inscenaci do programu přehlídky, ale nesešli jsme se s termínem. Nyní to dopadlo tak, že inscenace bude spojena s vyslovením poct festivalu Next Wave.
Jak spojíte kompaktní inscenaci s předáváním poct?
Miusee@poetrymusical není kompaktní inscenace, i když to tak vypadá. Vždy se během představení improvizuje. Inscenace je velmi technicky náročná, a čas od času technika selže, a tak musíme improvizovat. Držíme se sice pevného textu, ale hudební čísla jsou nahraditelná či vyměnitelná.
Inscenace nestojí jen na Vaší hudbě a na hereckých výkonech, ale také na scénografii. Kdo ji vytvářel?
Moje žena Andrea Králová je scénografka a výtvarnice, a tak si dala záležet na výtvarné stránce Miusee@poetrymusical. Andrea také během představení kreslí na meotar různé obrazce, které vznikají podle její momentální nálady a nálady probíhajícího představení.
Vystoupí v pátek 5.10. v Divadle Na zábradlí stejná sestava jako v divadle Komedie?
Jedna z tvůrkyň inscenace, Jana Vébrová, je v zahraničí. S písněmi nám pomůže Lenka Dusilová a nově bude účinkovat také Martin Finger, nejen jako moderátor celého večera, ale také jako součást inscenace. Technické zázemí nám připraví Jakub Žid.
Jak došlo ke spolupráci s Lenkou Dusilovou?
Hudební koncept Miusee@poetrymusical vytvořil Ivan Archer, se kterým Lenka Dusilová natočila několik písní, a tak to přišlo tak nějak samo od sebe.
Budete se hrát pravidelně Miusee@poetrymusical v nějakém prostoru?
Nebudeme, není kde. Jak už jsem říkal, technická složka je velmi náročná, takže nelze jezdit po zájezdech, a v Praze jsme zatím nehledali. Inscenace Pražského komorního divadla Sam se sice přetahuje do Studia Hrdinů, ale my jsme zatím takto neuvažovali.
Dostáváme se ke konci působení Pražského komorního divadla v divadle Komedie. Považujete působení PKD v divadle Komedie za divadelní příští vlnu?
Jednoznačně. Tvorba Pražského komorního divadla byla velmi výjimečná, novátorská, s obrovským přesahem, a domnívám se, že na české divadlo měla velký vliv, a možná ještě mít bude.
Jak jste nesl ukončení činnosti v divadle Komedie?
Když Dušan Pařízek došel k závěru, že takhle to dál „nende“, svolal si všechny členy PKD, a oznámil nám, že chce soubor rozpustit. Všichni jsme na to přistoupili. Dušan nám situaci vysvětlil s dostatečným předstihem, takže jsme měli spoustu času se s tím vyrovnat a hledat nové angažmá.
A našel jste nové angažmá?
Nakonec jsem se rozhodl zůstat na volné noze. Budu spolupracovat s Divadlem Na zábradlí, s Divadlem na Vinohradech a s MeetFactory.
Proč se nevrátíte do Divadla na Zábradlí?
Současné umělecké směřování divadla mi není úplně vlastní, a tak raději zůstanu u volné spolupráce.
Čím Vás zlákaly Vinohrady?
Vedení Divadla na Vinohradech mě lákalo do stálého angažmá, ale to jsem striktně odmítl. Nabídli mi však takové role, že jsem souhlasil s prací na jednotlivých inscenacích. Ty role zatím nesmím prozradit, ale diváci se vše včas dozvědí.
Poté, co jste získal cenu Týtý za rok 2005, jste prohlásil, že dům máte opravený, a se seriály tak můžete skončit. Co Vás vedlo k návratu na televizní obrazovky?
Ukázalo se, že jenom z divadla rodina být živa nemůže.
Děkujeme za rozhovor.
Jak došlo ke spolupráci festivalu Next Wave a Vašeho tvůrčího týmu Miusee@poetrymusical?
Vladimír Hulec, kurátor festivalu Next Wave, chtěl již dříve zařadit naši inscenaci do programu přehlídky, ale nesešli jsme se s termínem. Nyní to dopadlo tak, že inscenace bude spojena s vyslovením poct festivalu Next Wave.
Jak spojíte kompaktní inscenaci s předáváním poct?
Miusee@poetrymusical není kompaktní inscenace, i když to tak vypadá. Vždy se během představení improvizuje. Inscenace je velmi technicky náročná, a čas od času technika selže, a tak musíme improvizovat. Držíme se sice pevného textu, ale hudební čísla jsou nahraditelná či vyměnitelná.
Inscenace nestojí jen na Vaší hudbě a na hereckých výkonech, ale také na scénografii. Kdo ji vytvářel?
Moje žena Andrea Králová je scénografka a výtvarnice, a tak si dala záležet na výtvarné stránce Miusee@poetrymusical. Andrea také během představení kreslí na meotar různé obrazce, které vznikají podle její momentální nálady a nálady probíhajícího představení.
Vystoupí v pátek 5.10. v Divadle Na zábradlí stejná sestava jako v divadle Komedie?
Jedna z tvůrkyň inscenace, Jana Vébrová, je v zahraničí. S písněmi nám pomůže Lenka Dusilová a nově bude účinkovat také Martin Finger, nejen jako moderátor celého večera, ale také jako součást inscenace. Technické zázemí nám připraví Jakub Žid.
Jak došlo ke spolupráci s Lenkou Dusilovou?
Hudební koncept Miusee@poetrymusical vytvořil Ivan Archer, se kterým Lenka Dusilová natočila několik písní, a tak to přišlo tak nějak samo od sebe.
Budete se hrát pravidelně Miusee@poetrymusical v nějakém prostoru?
Nebudeme, není kde. Jak už jsem říkal, technická složka je velmi náročná, takže nelze jezdit po zájezdech, a v Praze jsme zatím nehledali. Inscenace Pražského komorního divadla Sam se sice přetahuje do Studia Hrdinů, ale my jsme zatím takto neuvažovali.
Dostáváme se ke konci působení Pražského komorního divadla v divadle Komedie. Považujete působení PKD v divadle Komedie za divadelní příští vlnu?
Jednoznačně. Tvorba Pražského komorního divadla byla velmi výjimečná, novátorská, s obrovským přesahem, a domnívám se, že na české divadlo měla velký vliv, a možná ještě mít bude.
Jak jste nesl ukončení činnosti v divadle Komedie?
Když Dušan Pařízek došel k závěru, že takhle to dál „nende“, svolal si všechny členy PKD, a oznámil nám, že chce soubor rozpustit. Všichni jsme na to přistoupili. Dušan nám situaci vysvětlil s dostatečným předstihem, takže jsme měli spoustu času se s tím vyrovnat a hledat nové angažmá.
A našel jste nové angažmá?
Nakonec jsem se rozhodl zůstat na volné noze. Budu spolupracovat s Divadlem Na zábradlí, s Divadlem na Vinohradech a s MeetFactory.
Proč se nevrátíte do Divadla na Zábradlí?
Současné umělecké směřování divadla mi není úplně vlastní, a tak raději zůstanu u volné spolupráce.
Čím Vás zlákaly Vinohrady?
Vedení Divadla na Vinohradech mě lákalo do stálého angažmá, ale to jsem striktně odmítl. Nabídli mi však takové role, že jsem souhlasil s prací na jednotlivých inscenacích. Ty role zatím nesmím prozradit, ale diváci se vše včas dozvědí.
Poté, co jste získal cenu Týtý za rok 2005, jste prohlásil, že dům máte opravený, a se seriály tak můžete skončit. Co Vás vedlo k návratu na televizní obrazovky?
Ukázalo se, že jenom z divadla rodina být živa nemůže.
Děkujeme za rozhovor.
Další rozhovory
Otázky po spolehlivosti paměti, pravdě a smyšlence
(rozhovor s: Petr Štědroň, 1.11.2024)
Učím se mít rád chyby, které nadělám
(rozhovor s: Petr Svojtka, 30.9.2024)
Forman? Drž se toho snu!
(rozhovor s: Patrik Děrgel a Daniela Šteruská-Sodomová, 1.7.2024)
Vznikl nový divadelní podcast Divadelní bar!
(rozhovor s: Lukáš Holubec, 6.6.2024)
Shakespearova nejhorší hra i thriller z doby pandemie
(rozhovor s: Steve Gove, 16.5.2024)
V houslistce z ukrajinského krytu jsem viděla Almu
(rozhovor s: Silvie Hessová a Anna Brousková, 11.5.2024)
Možná nás čeká nepříjemná konfrontace
(rozhovor s: Dagmar Fričová, 30.4.2024)